Două texte ale Savianei Stănescu, dramaturg de origine română, stabilit în
SUA, montate și la NY și în România, la teatre din București, au fost
selecționate pentru secțiunea FDR a Festivalului European al Spectacolului
Timișoara (Useless, traducerea:
Andreea Chindriș, spectacolul Organic
de la TNB, respectiv Aliens With
Extraordinary Skills, coordonarea traducerii: Iulia Popovici, spectacolul Viză de clown de la Teatrul Odeon). Autoarea
abordează subiecte inspirate din realitate, creionând experiențele unor personaje
din spațiul est european lăsat în urmă, – emigrație, exil, coabitare, dragoste,
căsătorie, trafic de organe, asemenea teme interesând publicul american și
devenind importante pentru cei ce se confruntă cu aceste chestiuni ori măcar
doresc să afle mai multe despre. Voi menționa rapid că apreciez enorm cum un
autor român de limbă engleză beneficiază de o bine-meritată recunoaștere în
România, astăzi.
Faptul că ambele piese de teatru conțin pasaje de (mini)scenariu de vis/”viziuni
onirice” permite regizorilor care s-au încumetat să le facă față (Andrei
Măjeri, respectiv Alexandru Mihail) să își (re)dimensioneze propriile
constructe spectaculare, stabilindu-și propriile repere, cadrate de propriile viziuni
artistice. Visul american, mai exact o critică a sa, aduce la un numitor comun
cele două puneri în scenă, diferite stilistic. În sine, montarea lui Andrei
Măjeri beneficiază de varietate stilistică, întrucât el optează în spectacolul Organic pentru o structură compozită, demonstrând
cum teatrul poate deveni cu succes lucru în echipă, în detrimentul estetizării
și în favoarea introducerii filmului și a performance-ului în teatru. Pentru
aceasta, regizorul a colaborat cu alți colegi, regizori de teatru (Ioana Păun)
și film (Tudor Giurgiu), regizori-coregrafi (Arcadie Rusu), artiști ce
dramatizează și regizează audio, Ada Milea, sau video, Les Ateliers Nomad, acoperind
toate zonele artelor spectacolului (mișcare scenică, song, proiecție, video
mapping, film în teatru).
Acestea fiind date, avem toate ingredientele unui spectacol actual, plus un
joc actoricesc bine condus regizoral, cu un mesaj puternic (criza unei țări
subdezvoltate, agățându-se în mod ridicol de firul visului american), miniscenariile
de vis subliniind fiecare altfel conceptul (în total, cinci vise, realizate de
artiștii colaboratori, două ale Korei, două ale lui Chris și unul al lui Omy).
Visul american (familia perfectă, fotbal american, gospodina care ”patinează”
printre semipreparate, purtând drapelul visului trăit ca pe o trenă) s-ar putea
să nu fie decât un coșmar (adopție, infertilitate, prostituție, familie disfuncțională,
trafic de carne vie ori de organe). Cât de facil e să echivalăm fericirea cu o casă și cu suficiența
alimentară: un acoperiș și mâncare și avem impresia că trăim, doar pentru că
încă mai respirăm. A respira înseamnă
însă altceva – dragoste, echilibru, normalitate. Cele mai elocvente referințe
la România le dă Ioana Păun, românii fiind mari devoratori de semințe – visul lui Chris despre moartea lui Omy, căruia
vrea să îi ia nu doar rinichiul, ci creierul (deoarece Kora îl place), devenind
coșmarul lui Chris, îngropat într-un pat în semințe de floarea soarelui,
proiecție alb-negru; în capul patului, Omy e spectatorul cinic al automistuirii
lui Chris în distracția favorită.
Ferma de porci de unde provine adolescentul străin, convins să își vândă un
rinichi în spațiul occidental, ar putea fi o referință la Animal Farm, inversată (prin folosirea ironiei, jocul colorat al
Silvei Schmidt, asociat cu ”visul roz” din minifilmul lui Tudor Giurgiu, inspirat
de picturile Suzanei Dan, fantezie erotico-umană, despre îngeri-ancoră sau aripi-raniță,
edulcorare-hiperbolă a umanismului) și reactualizată – o satiră a comunismului din
spatele coșmarului american distopic: edificator în acest sens devine visul lui
Omy. Adică, momentul în care Omy spune povestea adolescentului victimă din
”lumea a treia”, fluturând steagul țării vitrege (chipul lui e compus și
recompus prin jocul proiecțiilor). Povestea unui fermier, căruia i-au murit
toți porcii din cauza gripei (monologul dramatic e adresat mamei, ca în Iona); despre o fermă unde au venit
oameni în alb, cu măști albe și au împușcat toți porcii; despre așteptarea căreia i-a urmat venirea a
doi oameni în negru, care l-au dus în New Jersey, ademenindu-l cu frânturi de
vis american: bani, mâncare, în special carne, călătorie. Ferma de porci e
lăsată în urmă pentru o altfel de fermă, una umană, în care fiecare om vrea în
mod nejustificat ceva esențial de la celălalt, când drepturile omului sunt
încălcate și traficul de carne vie și de organe sunt la ordinea zilei. Când
moartea unui ”ratat” dintr-o țară subdezvoltată e un fapt insignifiant. Când
pentru ”om” nu mai găsim corespondențe altundeva decât în ”hrană”, ”marfă”, ”circulație”.
Decorul este minimalist și realist, cu tușe pe costumație (peruci
multicolore). Actorii își construiesc conștiincios rolurile, nimic nu e forțat,
jocul lor este natural și, totuși, artistic. Silva Helena Schmidt e foarte
expresivă și emoțională, Lucian Rus trece prin mai multe ipostaze de rol,
dovedindu-și aptitudinile pentru diverse tipologii spectaculare (performance,
joc veridic, teatru documentar), Andrei Stehan e un actor ludic, înclinat spre
improvizație. Spectacolul este o tragicomedie, drama supurând prin invazia de
poante și de viziuni filmice menite să distragă, ca o rană rămasă deschisă.
Spectacolul lui Andrei Măjeri (& co.) se înscrie pe direcția teatrului
contemporan: temă actuală, tratată cu maximum de mijloace multimedia și song,
îmbinarea poveștii-mărturie cu teatralul jocului actoricesc, punerea esteticii
la lucru, în favoarea mesajului de transmis.
(Organic [Useless] de Saviana Stănescu, regia: Andrei Măjeri, distribuția:
Silva Helena Schmidt/Kora, Andrei Stehan/Chris, Lucian Rus/Omy, artiști
asociați: Ada Milea, Arcadie Rus & Les Ateliers Nomad, Ioana Păun, Tudor
Giurgiu, scenografia: Irina Chirilă, Teatrul Național București, în FEST-FDR,
ediția XX, secțiunea Festivalul Dramaturgiei Românești, 15-22 aprilie, Teatrul
Național Timișoara)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu