Atuul regizorului care își montează propriul text poate fi valorificat de
la respectarea cu strictețe a literei sale, la jonglarea cu piesa scrisă
(adaptarea propriului script), sau
până la o punere în scenă complet diferită. În acest din urmă caz limită, modul
de scriere ar fi complet diferit de modalitatea transpunerii scenice, asistând
la o dedublare a autorului în regizor și dramaturg. Modificând intențiile
textului scris chiar de el, regizorul poate ajunge în conflict cu dramaturgul din
el, situație în care în lumea teatrală de astăzi se folosește un pseudonim
pentru sfera dramaturgică, autorul păstrându-și
numele real pentru zona scenică.
Alteori, jucându-se cu propriul scenariul, regizorul poate simți nevoia
unor modificări conducând spectacolul într-o manieră care să îl încadreze
într-o tipologie la care nu ne-am fi gândit dacă nu apărea mizanscena. Cred că
acesta din urmă e cazul scriitorului și regizorului Lucian Dan Teodorovici,
despre care până nu demult am remarcat că scrie teatru într-o manieră
vizual-regizorală, ca și cum ar regiza din fotoliu, prin telecomandă, și
regizează textocentric. De altfel, întregul
spectacol (deloc susținut energetic) tinde înspre teatrul postdramatic.
Abordarea regizorală, plecând de la piesa de teatru Unu + unu (+unu…) prinsă în volumul cu același titlu, subintitulat Niște comedii (Editura Cartea Românească, 2014), a trecut
deja printr-o serie de exerciții scenice înainte și după publicarea în acest
volum: spectacol-lectură în cadrul FITPTI 2013, dar și spectacol-lectură la
Suceava și Rădăuți în 2014. În primă instanță, distribuția era complet diferită,
pentru ca ulterior să se modifice mai aproape de spectacolul prezentat la TNI –
un spectacol pentru actori, în forma teatrului de text, sunet și lumini, cu
decor minimalist (trei stâlpi de curent), actualizat (plasmă, glob disco)
pentru a corespunde noii abordări. Ar mai fi de notat faptul că această nouă
interpretare spectaculară completează registrul comic, marșând spre absurdul
comic, cu o ușoară notă tragică.
Se poate spune că regizorul e în căutarea distribuției ideale pentru piesa
sa. Numai că nu toți actorii sunt pregătiți să joace nondramatic. Unii au puternice
amprente regizorale din alte spectacole în care au evoluat (Ada Lupu, Doru
Aftanasiu). Iar uneori textul/regia nu pretinde nonexpresivitate scenică, ci
reversul prin schimbarea registrului dinspre comic înspre tragic (Ionuț
Cornilă). Dar per ansamblu jocul este voit șarjat pentru a genera efectul de
distanțare de rolul încredințat (Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu, Ada Lupu, chiar
și Radu Homiceanu, dar în mai mică măsură). Delu Lucaci a jucat în toate cele
trei spectacole de scenă regizate de Lucian Dan Teodorovici (Prăpădul, TNI 2013, Sînt o babă comunistă, Ateneul Tătărași 2013, și cel în discuție în
prezenta cronică), dar și în variantele de spectacol-lectură ale lui Unu+unu…, rămânând fidelă rolului
atribuit în acest spectacol, entuziasmului de a juca și colaborării cu
regizorul.
Dacă la primul contact cu textul în 2013-2014 am fost interesată de
valențele poetico-filosofice ale piesei, acum am urmărit cu interes cum textul
se lasă încet-încet modelat spre a dobândi profil scenic. Comicul de limbaj
rămâne într-o mare proporție o trăsătură a sa, numai că e un umor rafinat,
intelectualist, pe care publicul nu reușește să-l guste spontan. Remarcam
atunci faptul că: ”Scenariul este actual în special prin tema manipulării
exercitate de mass-media, reușește să creeze suspans în privința finalului și
se citește pe nerăsuflate”. Lucru pe care nu l-aș putea spune despre
spectacolul de acum: nu se lecturează pe nerăsuflate, ci pe îndelete, iar
suspansul a dispărut. Chiar dacă ritmurile muzicale abrupte, create pentru
intrările și ieșirile personajelor, anunțate cu emfază de Povestioare/Ada Lupu,
sunt de regulă folosite în filme pentru a genera tensiune, cu acest prilej
scopul acestora este de a fragmenta parcursul narativ, pentru a induce o anume
paradoxalitate între așteptări și acțiune scenică, o desprindere de story și de rolurile dramatice
(automatisme, intrarea în roluri a actorilor la vedere, executând mașinal
didascaliile recitate de Ada Lupu). În acest ultim sens, excelează Horia
Veriveș și îl urmează Dumitru Năstrușnicu, hoții de pavele ce nu înțeleg drama
sinucigașului fără elan, jucători de barbut, buni conductori nonelectrici de comic
de limbaj și de nondramatism.
Foarte bine-venită e repoziționarea Povestitoarei/Ada Lupu, actrița dobândind
un rol mai amplu decât inițial, făcând introducerile, încheierea și legăturile
dintre scene, punându-și în valoare potențialul pe mișcare scenică,
nerestricționat, mimând interlocutori absenți, dublând vocea actorului înregistrată. Ca mijloace se mai folosește înregistrarea video simulând transmiterea
în direct a știrilor sau parodiind reclamele TV pe care le fac actorii.
Luminile mizează pe contrastul galben-albastru. Muzica realizată de sound designerul Ana Teodora Popa este
foarte reușită (jingle-uri puternice,
beatboxing).
O imagine șocantă în spectacol, un flash
expresionist, când potențialul sinucigaș/protagonistul piesei/Ionuț Cornilă,
Tânărul 1/Dumitru Năstrușnicu și Tânărul 2/Horia Veriveș formează o triadă a
crucificării (în prezența verbalizată a Mariei Magdalena) trimit la romanul Circul nostru vă prezintă, publicat de
Lucian Dan Teodorovici în 2002. În roman apărea aceeași temă a sinuciderii tratată
și în Unu+unu…, numai că acolo mai
mulți sinucigași, marionete umane în serie, roiesc în jurul personajului
principal, un sinucigaș fără vocație, care considera sinuciderea ”un act
artistic dedicat divinității”.
Astfel că motivul sinucigașului nehotărât e reluat și pus de această dată în
raport cu tema comunicării interumane ratate, a societății de consum alienate
(chipsuri, vin, publicitate, rating, spirit de turmă etc.), a familiei destrămate,
a primatului interesului individual meschin și egoist în fața dramei celuilalt
(om), a mecanizării relațiilor dintre oameni, până la simularea interiorității,
exacerbarea egoului vidat de orice consistență etc.
Perspectivismul speculat conceptual și raportat la individul uman ca
entitate unică, inconfundabilă, imposibil de înlocuit (lumea ca sumă de
perspective individuale unice și dacă cineva se sinucide/dispare etc., lumea ca
sumă se schimbă și ea) este concretizat în spectacol și jonglat în direcții
diverse: problema cuplului în suma lui 1+1, problema societății (ne)reacționând
ca un tot unitar (1+1+1+...), problema de ordin psihosociopolitic privind
manipularea maselor (efecte subliminale, TV etc.), dar și contagiunea afectivă
(oamenii se iau unii după alții în acțiunile lor, astfel că cel coborât de pe
stâlp mai încasează și o mamă de bătaie de la semeni). Protagonistul descoperă
că nonsensul vieții e dublat de cel al sinuciderii (care și așa era lipsită de
motiv). Privită ”de sus”/în ansamblu, fie lumea și o sumă unică, aceasta ”arată
exact la fel”, chiar dacă scădem un ”unu” din suma lui ”unu+ unu…”.
Dacă remarcam finalul deschis din spectacolele-lectură, de această dată
Lucian Dan Teodorovici pune punctul pe i: 1+1=1 în sens negativ (pentru că mai
există unul pozitiv) – protagonistul e singur (tema singurătății umane
iremediabile), sub stâlp, comunicând la telefonul mobil (accent pe alienarea
produsă de tehnică în era postmodernă) cu soția complet impasibilă (simulată,
desigur, tot de Ada Lupu).
(Unu+Unu… de Lucian Dan
Teodorovici, regia: Lucian Dan Teodorovici, distribuția: Ada
Lupu/Povestitoarea, Ionuț Cornilă/Cristian, Dumitru Năstrușnicu/Tânărul 1,
Horia Veriveș/Tânărul 2, Doru Aftanasiu/Cumnatul, Delu Lucaci/Reportera,
Cameramanul/Radu Homiceanu, scenografia: Rodica Arghir, muzică originală: Ana
Teodora Popa, foto&video: Constantin Dimitriu, lumini: Bogdan Pălie,
premiera: 24 februarie 2016, Sala Uzina cu teatru, Teatrul Național ”Vasile
Alecsandri” Iași)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/111.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu