E important când un regizor își alege o zonă de interes (teatrul rus în
cazul lui Radu Ghilaș) și când își propune să vină cu o grilă de lectură
proprie: simboluri (spațiul ori atitudinile umane devin personaje – vasul,
Volga, banii), simetrii, completarea realismului dramaturgic printr-un onirism
punctat prin scenografie (Cătălin Târziu) și light design. Onirismul intervine
atunci când sunt redate gândurile personajelor, momentele intercalate
fracturând atât constructul scenic realist, cât și intențiile dramaturgului
clasic Ostrovsky, dificil de preluat în acest registru. De aceea, la o privire
atentă luminile respectă, în pofida rolului de efecte en vogue, o anumită rigoare regizoral-conceptuală (instalația de
beculețe albastre din colacii de salvare –Volga, în plan inferior, apoi se
meditează pe lumină albastră și se moare pe cea roșie – în plan superior, se
folosesc complementarități clasice, galben-albastru etc.).
Se poate remarca o încercare de
adaptare a realismului clasic, care pe alocuri reușește, însă în anumite
momente devine mai anostă decât o montare care își asumă pe deplin dulcele stil
clasic. Intențiile de actualizare reușesc atunci când se pune accent pe
intertextul din Shakespeare (”Frailty, thy name is woman”) sau prin modificări
de scenariu operate de regizor, pentru a aduce textul mai aproape de
înțelegerea spectatorului contemporan.
Nu de puține ori, regizorul Radu Ghilaș a demonstrat că e capabil să ducă
la capăt un concept regizoral, revalorificând simbolic un text, introducând
momente de teatru în teatru, muzică live și lucrând atent legătura dintre
scene. Implică actori tineri, aspect deloc de neglijat, deoarece poate ajunge
să-i formeze în timp, oferindu-le, dacă nu o scenă pe care să se afirme, măcar
una pe care să învețe și unde să crească. Radu Ghilaș este un colaborator fidel
al Ateneului Tătărași, deoarece a montat aici spectacole memorabile, cu
distribuții eterogene. Dintre colaborările sale cu Ateneul, rețin Inimă de boxer (2010) sau Cerere în căsătorie (2014), deoarece
regizorul a obținut premii la categoriile ”cea mai bună regie” și ”cel mai bun
spectacol”. De aceea, consider potrivită redeschiderea instituției cu un
spectacol în regia sa, chiar dacă anumite dificultăți de ordin tehnic și
problema reluării repetițiilor după o pauză de câteva luni au pus unele piedici
în calea unei premiere mult așteptate și care ar fi avut, poate, șansa de a
arăta cu totul altfel dacă ar fi venit la momentul programat inițial.
Cel mai probabil din motivele menționate, atmosfera proiectată regizoral nu
ajunge să se contureze, iar actorii au trac de parcă ar fi la examen – se
falsează nu doar vocal, ci și în partiturile actoricești. În schimb, muzicienii
interpretează cu entuziasm (atât instrumental – acordeon, vioară, tamburină,
chitară, cât și vocal) și animă atmosfera sau fac legătura, prin momentele de
taraf, între scenele, de altfel, lipsite de dinamism. Alexandru Arnăutu
(Robinson) are voce și e curajos, extravertit, tocmai pentru că vine dinspre
stand-up comedy și nu are abilitățile de interiorizare a rolului proprii unui
actor, jucând bine un cabotin. Ionuț Gînju supralicitează în sensul comicului
facil (hazliul), pentru a reuși să își facă loc într-o scenă plină de gesturi
actoricești voite regizoral sau improvizate, necesare sau inutil emfatice.
Tăind din personaje sau măcar din efectele de scenă (gesturi cu mâinile, pălării,
bastoane etc.) care împăunează rolurile fără sens, dar sporind dinamismul,
ritmicitatea, coerența, spectacolul ar avea de câștigat. Diana Bucur ar mai
avea de lucru la mimică, pentru a fi în acord în permanență (nu doar uneori) cu
acțiunea scenică, lucru care îi reușește de minune Mariei Câmpean. Muzical,
Diana Bucur o salvează pe Andreea Enciu care nu cred că ar trebui cânte singură,
deoarece falsează; momentul ar trebui modificat sau preluat în totalitate de solista
Operei Naționale Române Iași. Ar fi de dorit folosirea amplificatoarelor pentru
instrumente pe toată durata spectacolului, nu doar la final.
Invers situației când decorul deține propriul glas dramatic, actorii sunt
făcuți să vorbească prin tăceri, gestică, priviri ori stop-cadre. Numai că
întâlnim actori talentați în roluri de figurație – opririle și tăcerile Mariei
Câmpean comunică mai mult decât replicile și gesturile personajelor din rolurile
principale (Andreea Enciu/Larisa, Alexandru Răbulea/Paratov). Alexandru Răbulea
are o dexteritate fizică de invidiat, dar nu nuanțează în interpretare. Codrin
Dănilă (Karandyshev) are câteva momente foarte bune, culmea nu doar atunci când
e în elementul său, al comediei (rolul neghiobului), ci mai ales când intră pe
contre-emploi. Coeziunea scenică în ceea ce privește modalitățile de joc ale
actorilor cu experiență (Georgeta Burdujan/Ogudalova, Liviu Manoliu/Knurov) și
cei tineri nu se realizează. Fiecare își urmează propriul tipar actoricesc,
fără a se plia pe nevoile și posibilitățile partenerilor de scenă. Liviu
Manoliu și Theodor Ivan fac un tandem interesant, datorat și cârdășiei dintre
personajele lor mercantile (Knurov-Vozhevatov).
Astăzi, Larisa pare o fantasmă, femeile nu se mai scot la mezat, și e greu
să mai înțelegem o asemenea situație, de aceea nici Andreea Enciu nu-și poate
conștientiza rolul (nu are nici experiență de viață și nici experiență
scenică). În schimb, naivitatea Andreei Enciu, dat fiind că acesteia îi iese parțial
finalul (scena despărțirii pe mișcare scenică, dar nu și ca intonație, moartea
în tempo lent, din nou exceptând rostirea), e potrivită dacă e să luăm în
calcul o posibilă ironie regizorală: în zilele noastre, totul este de vânzare;
mai puțin ceea ce contează cu adevărat. O actriță mai matură, însă, ar fi putut
pune punctul pe i: ideea tratării
femeii ca obiect în societatea contemporană. Nu am mai văzut-o pe Andreea Enciu
jucând pentru a-mi permite o sentință definitivă, mai ales că e încă studentă,
foarte tânără și avea mari emoții. Dar în mod cert nu e încă stăpână pe joc, nu
se poate detașa, gândind în permanență ceea ce are de făcut, nereușind să-și
coordoneze rostirea și gestica, și să dea curs unui rol coerent.
Tot de conceptul regizoral ține modul în care Larisa moare: afirmându-și
iubirea necondiționată pentru oameni, dincolo de dramă. Radu Ghilaș încearcă o
îndepărtare a actorului de rol și o plasare a dramei la vedere (la un moment
dat, Liviu Manoliu și Theodor Ivan anunțând că: ”de aici începe drama”. Însă,
din păcate, actrița Andreea Enciu rămâne dincoace de rol. E foarte greu pentru
ea să deslușească între a intra pe bune în rol și a juca cu rolul la vedere ca
și cum ar îmbrăca o haină străină, lucru care se practică în teatrul
contemporan și pe care cred că l-a avut în vedere regizorul. Detașând actrița
de rol, s-ar fi ajuns la idee: Larisa e capabilă să iubească un bărbat pe care
îl disprețuiește și, dincolo de decepție, continuă să iubească oamenii, oricât
de meschini și nedrepți, preluând asupra sa vina crimei din pasiune săvârșite
de Karandyshev, un gest de o noblețe supremă, complet lipsit de egoism (pentru
că victima este ea însăși).
Cu alte cuvinte, măcar ideile regizorale, dacă nu și reprezentarea lor în
formă artistică, sunt valabile. Pe Radu Ghilaș l-au preocupat și îl preocupă,
fără îndoială, teme dintre cele mai adânci, cum ar fi moartea spirituală a celor
ce supraviețuiesc fizic și reversul – a renunța la viața printre oameni, pentru
a trăi prin altceva, sau a muri pentru o idee, a fi capabil de sacrificiu, până
la jertfa absurdă pentru o idee abstractă, omenirea. În cazul de față, sacrificiul
venind din partea unei ființe candide, nonactoricești convinge destul de mult și
devine limpede ceea ce a vrut regizorul să interogheze, jonglând cu dileme de
sorginte dostoievskiană: Ce ați alege între moartea unui suflet nevinovat și perpetuarea
omului, în stadiul în care s-a ajuns? Ar putea moartea unui copil nevinovat să
salveze lumea? Dacă pervertirea și uciderea unui suflet pur este permisă, mai
putem crede în Dumnezeu?
(Fata fără zestre de Alexander N.
Ostrovsky, regia: Radu Ghilaș, scenografia: Cătălin Târziu, muzica: Dragoș
Mihai Cohal, coregrafie: Lorette Enache, distribuția: Georgeta Burdujan, Andreea
Enciu, Liviu Manoliu, Theodor Ivan, Alexandru Răbulea, Codrin Dănilă, Alexandru
Arnăutu, Ionuț Gînju, muzicieni: Diana Bucur, Dragoș Mihai Cohal, Adrian
Ionescu, Maria Elena Câmpean, Alexandru Arnăutu, premiera: 5 aprilie 2016,
Ateneul Tătărași, Iași)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/alexander-n-ostrovsky-si-radu-ghilas-in.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/alexander-n-ostrovsky-si-radu-ghilas-in.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu