sâmbătă, 30 aprilie 2016

Un spectacol ca o lecție de viață



Trei caractere feminine puternice, interpretate de actrițe cu personalități artistice la fel de profilate (Monica Bordeianu, Doina Deleanu, Mihaela Arsenescu-Werner), făcând abstracție de personalitatea din viața reală, își dau întâlnire în Joc de pisici, un spectacol ca o lecție de viață: despre arta de a îmbătrâni sau de a trăi frumos la o vârstă înaintată, despre conformare, acceptând limitele pe care le impune înaintarea în vârstă în privința imaginii și a modului de a te purta în societate, despre refugiul în tinerețea mimată, despre disperarea sau curajul de a compensa ceea ce nu a fost trăit la timp, sau despre capacitatea de a renunța, despre pericolele pierderii și ale regăsirii de sine la orice vârstă.

Cerințele dramaturgului vizează de la început continuitatea scenică și unitatea decorului pe toată durata, acestea susținând tensiunea interioară a eroinei, deoarece piesa ”trebuie jucată în așa fel încât să pară alcătuită dintr-o singură frază”. Decorul este minimalist, iar costumele au ștaif, muzica aleasă e clasică, și se acordă atenție la sunet și lumini. Cerințele din didascalii se mai reflectă în intențiile filmice ale spectacolului, dezvăluite chiar de interpreta eroinei: ”[piesa] e alcătuită secvenţial în stil cinematografic (…) structura asta cinematografică (…) rolul comportă un foarte mare număr de acţiuni fizice, un număr mare de obiecte manipulate, intrări şi ieşiri prin locuri diferite, un fel de maraton (…)” (Mihaela Arsenescu-Werner).

Secvențele de spectacol sunt izolate în casete de jur împrejurul scenei, demarcate prin elemente de decor (cea mai evidentă e caseta din care intervine sora eroinei, din scaunul cu rotile) și se derulează cu o anumită frecvență, acompaniind crescendoul conflictului din prim-plan. Spectacolul are o anumită structură de cadre, anticipative de la un anumit moment, și este coerent, fără a fi fluent, iar succesiunea filmică este destul de limitată (pauze lungi). Mai mult decât prin cursivitate, convinge în sensul unei neconteniri rolul Mihaelei Arsenescu-Werner, un veritabil tour de force, deoarece actrița dă din nou seama de măiestria sa.

Într-un du-te-vino continuu, cu intrări, ieșiri și explozii, Mihaela Arsenescu-Werner punctează excelent instabilitatea eroinei, scoasă de pe făgașul unei vieți rutinate, dar care îi asigura o anumită stabilitate existențială (jocul cu Șoricel și pisicile vecinilor, cinele de joi cu adoratorul din tinerețe, pe care l-a închis într-un sertar al minții, punând etichetele ”trecut” și ”dezaprobare”, dar fără a închide capitolul de tot, pendulând între tulburarea regăsirii unui personaj diferit de cel ale cărui defecte i le îngroșase din comoditate și de teama pierderii ritualului cinei, care îi acorda un sens existenței serbede. Dintre gesturile efectuate, formarea numărului de telefon cu un uriaș cuțit de bucătărie este cel mai relevant.

Structura piesei urmează o serie de dialoguri prin intermediul scrisorilor sau al convorbirilor telefonice, transpuse scenic. De cele mai multe ori, acțiunea scenică este anticipată sau urmată de evenimentul scrisorii, printr-o explicație sau completare, dar uneori acțiunea dublează la câteva fracțiuni de secundă povestirea. Storytelling-ul și acting-ul ajung în paralel, spre deosebire de filmele la care se face trimitere, unde storytelling-ul are mai mult un rol introductiv (de atragere a atenției asupra poveștii), fiind urmat de acting-ul poveștii propriu-zise (pe relatarea scrisorii trimise de Șoricel Gizelei sau în surprinderea celor doi în flagrant delict). În aceste momente de pierdere la nivel de tehnică regizorală, se câștigă tocmai prin lucrul cu actorul pe care regizoarea mizează cel mai mult (”performanța actoricească”).

În filmul lui  Makk Károly din 1972, vocea interioară a eroinei dublează în mod reușit scene de o mare încărcătură emoțională ce se petrec ca prin vis (temerile și dorințele Elizei), alternând cu scene realiste. Nu sunt evidente în spectacolul de față nici delimitarea de autor și nici cea de ecranizare. În construirea personajelor, ar fi fost interesant de mers împotriva didascaliilor, iar nu în acord deplin cu acestea (bunăoară, inversând distribuirea Mihaelei Arsenescu-Werner și a Doinei Deleanu în rolurile Eliza, respectiv Paula). Însă se rămâne la Eliza ca femeie puternică, rigidă, dar având în ea ceva șleampăt, la Gizela rafinată și discretă, la Paula plină de farmec, cochetă, dar interesată și dominatoare. Chiar și așa, Doina Deleanu o interpretează de minune pe mironosița părând mai tânără decât vârsta, pedantă și ipocrită, fiind potrivită și pentru roluri malefice, deși e o excepțională lady a scenei.

Pare o montare ca o etalare de prestații actoricești feminine extrem de variate, prezența masculină e fie episodică (Cosmin Panaite), fie strâns legată de psihologia personajului feminin (Constantin Avădanei face un rol în buna tradiție stanislavskiană în care s-a format și joacă de-o viață). Episodică este și prezența scenică a Biancăi Ioan, care, deși joacă fără reproș, și-a pierdut sclipirea de la început. Personajul Șoricel este șters și totuși bufon (Catinca Tudose). Rolurile adolescentine ale Harunei Condurache, de la Acasă, în miezul verii încoace, o surprind în ipostaze tot mai favorabile.

Realismul psihologic dezvăluie o tragicomedie cu accente absurde și grotești. Realismul magic și onirismul își fac simțită prezența din compoziția puternică, grotescă a personajului Adelaida Bruckner, inspirat redat de Brândușa Aciobăniței, și în momentele de coșmar ale Elizei (înmormântarea, nunta), aceasta crezând că s-a sinucis cu pastilele date de ginere (farsă absurdă). În același timp, e vorba de egoismul uman, de falsa comunicare, de prăpastia dintre generații, ultima sugerată de duelul simulat între Brândușa Aciobăniței și Monica Bordeianu – ” (…) Iar atunci când bătrânii au ceva de împărțit între ei, noi [tinerii] râdem” –, și de foarte multe refulări (Victor renunță la amor, în schimbul meselor copioase, dar Eliza rămâne cu nostalgii și sentimente, cu sentimente de vinovăție).



(Joc de pisici/Macskajáték de Örkény István, traducerea: Gelu Păteanu, regia: Irina Popescu-Boieru, scenografia: Axenti Marfa, distribuția: Mihaela Arsenescu-Werner/Eliza Orban, Monica Bordeianu/Gizela, Doina Deleanu/Paula, Catinca Tudose/Șoricel, Constantin Avădanei/Victor Csermlenyi, Haruna Condurache/Ilona, Brândușa Aciobăniței/Adelaida Bruckner, Cosmin Panaite/Josef, Bianca Ioan/Chelnerița, Irina Crețu/Infirmiera, premiera: 9 aprilie 2016, Sala Studio ”Teofil Vâlcu”, TNI)



Dana Țabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/un-spectacol-ca-o-lectie-de-viata.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu