Din diverse posturi, vizând raportul său creator, critic sau comercial cu
arta (artist propriu-zis, curator, galerist, student), se iese la rampă cu o
rugăciune adecvată fiecăruia dintre rolurile enumerate, în cadrul
performance-ului Mai întâi ca farsă, apoi
ca tragedie, realizat de Dan Acostioaei. În primă instanță, e vorba de o
”farsă” religioasă, simulând intrarea spectatorilor într-un spațiu sacru
(identificat de organizatori ca fiind cupola întoarsă a unei biserici creștin
ortodoxe sau, la limită, chiar o icoană aurită). Toată lumea poartă în picioare
acoperitori de încălțăminte de unică folosință, pentru a nu lăsa urme pe
suprafața lucioasă, dar creând o distanță destul de stridentă între
sacralitatea care pare că ne-a absorbit și propriile noastre corpuri. Podeaua
aurie cu proprietăți reflexive, ca o oglindă în care suntem invitați să pășim,
dezvăluie faptul că performerii sau mărturisitorii urmează să ne pomenească, cu
alte cuvinte că, inevitabil, ne vom (re)găsi undeva în rugăciunile-monolog ale
studenților de la Universitatea de Arte, ale curatorului, ale artistului sau ale
galeristului.
În al doilea rând, performance-ul e cât se poate de grav (”tragedie”),
lucru care se poate observa din imobilitatea prestatorilor de rugăciune,
intermediari între noi și noi înșine, livrând cu seriozitate mesajul, acceptând
convenția destul de greu de digerat inițial (primul impuls, cel mai natural,
este de a râde, sau se poate reacționa prin perplexitate, după care, inevitabil,
cazi încet-încet pe gânduri), foarte ușor de asimilat dacă te lași în voia
modalităților de rostire, a imagisticii specifice, a simulării foarte reușite,
a mirosului de smirnă pe care creierul îl detectează ca fiind legat de ceea ce
se întâmplă acolo, semnul cel mai clar că actul religios este o experiență de
transpunere a omului într-un spațiu și o temporalitate diferite, pe care însă
astăzi nu le putem separa de domeniul pragmatic. Utilitatea rugăciunii,
adresată unei forțe superioare, exterioare omului, iar la limită unei
”supraconștiințe” (”judecător al conștiinței”), nu mai admite supralicitarea actului
religios.
La limita dintre sacru și profan, laic și religios, discursul se modulează
pe participanții care vin la un performance artistic, pentru a se trezi
antrenați într-un scenariu pastoral, de aici forța de happening a spectacolului. Cu atât mai mult cu cât live stream-ul sau înregistrarea nu vor
avea niciodată impactul primei dăți,
asupra celor prezenți la eveniment. Ulterior,
participanții vor beneficia de o înregistrare audio, pe fondul căreia expoziția
minimalistă poate fi vizionată. Pentru ca mai apoi, o înregistrare video să
devină disponibilă în cadrul galeriei deschise vizitatorilor, însă cred că
instinctul de turmă, de reacționa în lanț, și de a se lăsa manipulați, este
mult mai pregnant în cazul variantei audio.
Efectul de prezență nu exclude
absența de spirit a celor fizic prezenți, exact ca într-un spațiu oarecare
dedicat rugăciunii, sau ca în cazul oricărui contemporan care cere chestiuni palpabile
(bani, proiecte, bienale, succes etc.), folosindu-se, fără scrupule, de un
ritual ce depășește obiectul mesajului său. La urma urmelor, ”In God we trust”
și ”Lord, give us money”. Cel mai șocant moment din spectacol nu e acesta în
care se invocă lucruri precise, nici cel în care Crezul ia forma unei
glorificări a figurilor celebre, a unor nume remarcabile pentru artă sau
filosofie, și nici măcar mimarea rugăciunilor sau a predicilor. Ci finalul. Când
rugăciunea inimii este strivită, ireversibil, de pragmatismul contemporan.
Pentru că între forța acestei rugăciuni și utilizarea ei concretă, se
instalează o opoziție infinită. Lucru pe care nu-l înțeleg toți acei oameni
care folosesc spiritualitatea pentru a-și atinge obiectivele pragmatice, fie că
aparțin Bisericii, fie că sunt ”rugători” de ocazie. De aceea, performance-ul
poate fi privit și ca o ironizare a acestor situații jenante, dar și ca o
reluare de pe bazele artei a distrugerii comerțului cu spiritualitate care
înjosesc Templul.
Dacă m-am referit la un ritual ce-și depășește conținutul, în cazul
performance-ului ca atare nivelul artistic atins depășește atât obiectul, cât
și mesajul. Camera mică (”site-specific”) face introducerea în spațiul artei
unde sintaxa și semantica sunt disociate (mesajul în aparență religios nu-l
vizează decât pe artistul contemporan). În camera mare, mai avem o carte de
rugăciuni, pliată pe nevoile artistului contemporan, ”obiectul”, pe un suport ce
aduce cu cel folosit de preot în timp ce își rostește predica.
Limbajul religios e maniera aleasă pentru a sugera că orice formă de
discurs instituționalizat, ideologizat, integrând un limbaj de lemn specific,
poate livra orice mesaj, antenele minții omului deschizându-se mai mult la
stimuli, decât la mesajul propriu-zis. În funcție de prejudecățile personale și
orizontul fiecăruia, oamenii tind să recepteze mai curând un mesaj îmbrăcat
într-un anume fel decât într-un altul. De aceea, prin ideologizarea instituțiilor
de orice fel, anumiți oameni ar putea deveni receptivi la orice mesaj, dacă
acesta ia forma tipului de discurs pe care orizontul de așteptare al
respectivei persoane îl admite fără restricții.
Prin intermediul acestui performance care doar mimează o întâmplare
existențială, atent regizat în datele sale conceptuale, dincolo de absența unei
regii ferme pentru performeri, artistul contemporan își permite să adreseze
problemele stringente ale epocii sale: ”Corpurile noastre nu ne aparțin”, iar
creierul uman e o parte a corpului, fără îndoială, și nu putem nega, oricât am
vrea, legătura dintre mental și neurologic; pericolul oricărei ideologii care
are acces direct la mase, de la creștinism și până la comunismul cu care primul
se aseamănă în datele sale de fond; nevoia de echilibru între extreme, evidentă
din poziționarea centrală a ”obiectului”, a mesajului-prompter – din nou,
”Corpurile noastre nu ne aparțin”, a performerilor înșiși. Într-adevăr,
corpurile noastre nu ne aparțin, ci ele aparțin artei (de a le da un sens).
Când o instituție oarecare devine locul farsei, ne putem considera ca
aparținând din plin tragediei: ”Reversul [expresiei marxiste ] indică problemele cu care se confruntă discursul
critic actual din perspectiva efectelor sale performative, sugerând posibila
anihilare a potențialului subversiv al ironiei, farsei, carnavalescului și
deriziunii prin internalizarea lor în cadrul rețelelor instituționale difuze
ale artei contemporane”.
”Istoria se repetă” pentru cei care au învățat nimic din lecția trecutului,
”mai întâi ca tragedie, apoi ca farsă” sau, inversând termenii, ”mai întâi ca
farsă, apoi ca tragedie”. Pentru oamenii care nu sunt conștienți de timpul în
care trăiesc, pentru cei mulți și manipulați, pentru cei incapabili să învețe
din greșelile trecutului, istoria le pregătește întotdeauna câte o farsă, care
ulterior se dovedește a fi ceva cât se poate de serios. Farsa e atunci când
crezi că trecutul a apus, iar tragedia când un scenariu arhicunoscut se
suprapune peste prezent, îmbrăcând o haină care să-l aducă mai aproape de
posibilitățile de a-l îngurgita ale omului contemporan. Arta e mijlocul prin
care semnalele de alarmă sunt trase din timp, de cele mai multe ori fără a
putea împiedica mersul istoriei. Un popor lăsat într-o anarhie de nedescris în
privința regulilor, a ordinii sociale și a organizării, pentru ca tinerii să nu
asocieze libertatea de tranziție cu comunismul, dintr-o incultură în masă, va
sfârși prin a aclama limbajul de lemn, personalitățile gonflate, fără
substanță, discursurile sterile și cam orice pare că nu seamănă cu nimic din
trecut, dar se aseamănă nepermis de mult cu lucrul de care fugim cel mai tare.
Asemenea lui Mark Twain, cred că am avut, avem și vom avea mereu doar ceea ce
(istoric) merităm, în termeni de ”conducători” și regim politic.
(Mai întâi ca farsă, apoi ca tragedie,
Dan Acostioaei, performance, instalație site-specific, obiect, performeri: Dan
Acostioaei, Silvia Amancei, Bogdan Armanu, Delia Bulgaru, Cristian Nae, George
Pleșu, curator: Cristian Nae, Borderline Art Space, 29 martie 2016)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/rugaciunea-artistului-contemporan.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/rugaciunea-artistului-contemporan.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu