La o veritabilă ”feerie politică protestatară” contribuie percuțiile
ritmate ale lui Cătălin Rulea (tobă, cinel) și decorul modular fantezist. Utopia
de fond (pasajele din Arimania sau Țara
buneiînțelegeri de Iuliu Neagu-Negulescu) dezvăluie un univers în care principiile
marxiste funcționează (egalitatea tuturor oamenilor și ”De la fiecare după
posibilități, fiecăruia după nevoi”), iar îndeletnicirea principală o
constituie educația și arheologia educațională – săpăturile în trecut prin care
întreaga istorie este rescrisă pe alte baze decât cele ”oficializate”.
Rescrierea istoriei, oricât de mult am încerca, nu se poate face în afara
oricărei ideologii. Regăsind documentarea pentru o microistorie a mișcărilor
muncitorești de rezistență din România (perioada 1918-2000) și folosind, în
același timp, mărturii private, regizorul David Schwartz, împreună cu actorii
și muzicianul Cătălin Rulea, transpun artistic datele obținute prin cercetare
și investigație. Se folosește un scenariu colectiv, folosind inserturi din Arimania sau Țara
buneiînțelegeri. Utopia de fond mi se pare mai degrabă o provocare
la dialog, decât o credință a realizatorilor.
Fără a mai separa între muncă și relaxare, arimanienii vin din viitor și
pun bazele noii istorii care să-i legitimeze. Macronarațiunea de bază este
fracturată de cinci episoade istorice, evocând trecutul de proteste și
sacrificii, din care decurg un prezent și un viitor utopice. Cele cinci scene
de spectacol redau greva tipografilor din 1918, soldată cu victime; cazul Haiei
Lifșiț (1920), comunista de origine iudaică ce-a murit pentru opiniile sale; greva
minerilor din Valea Jiului (1929), reprimată de autorități, din nou soldată cu
victime; cazul muncitorului Vasile Paraschiv, opozant al regimului comunist
după 1968, supus torturilor securității; cazul sindicalistului ieșean Virgil
Săhleanu ucis în 2000 pentru că s-a opus privatizării Tepro.
De fapt, harta mișcărilor sociale din România anilor 1918-2000 este mult
mai vastă, Platforma de Teatru Politic oferind o cronologie impresionantă a
grevelor și revoltelor muncitorești, în spectacol incluzând doar o mică parte.
Eforturile de documentare ale echipei de creație sunt impresionante, iar
rezultatele pe măsură. Istoria de școală marginalizează anumite evenimente în
funcție de interesele claselor politice dominante și a ideologiilor puse în
joc. Înspre cei marginalizați istoric se îndreaptă privirea echipei
proiectului, având în vedere atât mișcări de rezistență în masă, cât și istorii
individuale (destinul unor oameni care s-au opus în mod activ comunismului sau
fascismului).
Regăsesc nevoia unui asemenea proiect în ideea că: extremele se atrag. În
așa măsura încât, la limită, nu mai putem disocia între extrema dreaptă și
extrema stângă, abuzurile fiind egale ca proporție și intensitate. Iar, în
fapt, niciodată nu ne putem da seama că avem de-a face cu o extremă, din
interior. Astăzi, tinerii artiști migrează incredibil de mult spre stânga
politică. Centru stânga. Despre rațiunile acestui fenomen, cred că e cazul să
îi întrebăm pe ei. Deși un proiect de genul celui discutat ar putea răspunde de
la sine.
Momentul final din spectacol, relatarea asasinării sindicalistului ieșean
Virgil Săhleanu a fost cel mai gustat de public, cu toate că am rezerve în
privința pomenirii cu care se începe și a accentului moldovenesc folosit. În
rest, se readuce în discuție un caz memorabil, care a făcut vâlvă în 2000,
fiind ulterior mușamalizat. Faptele și vinovații sunt scoși la iveală. Acum,
într-adevăr, știm adevărul cu toții. Și acum, că știm, ce suntem? Am încetat
vreodată să ucidem cu indiferența noastră în fața nedreptății umane?
Acțiunea scenică se desfășoară în interiorul și în exteriorul decorului
hexagonal de lemn, spectatorii dispuși, de jur împrejur, pe șase laturi ce
corespund nucleului scenografic. Nu numai că fiecare spectator beneficiază de
un unghi propriu asupra acțiunilor scenice simultane (desfășurate în perimetrul
intern sau în spațiile dintre rândurile de scaune), dar modul de repartizare a
seriilor de locuri îl/o implică în centrul evenimentelor.
Dinamica jocului e principala calitate a actorilor implicați, aceștia
interpretând, pe rând, muncitori/greviști/manifestanți, jandarmi, judecători,
personaje istorice individuale etc. Actorii sunt deopotrivă moderatori,
mărturisitori și protagoniști ai evenimentelor relatate. Dintre performeri,
Alice Monica Marinescu și Mădălina Brândușe sunt dramatice, cea din urmă ușor
mai detașată, Alexandru Potocean stârnește ecouri adânci în memoria
spectatorului, fiind capabil de joc implicat, dar și de detașare de rol strict
performativă, Andrei Șerban este și el foarte convingător, Katia Pascariu este
implicată, tenace, iar Paul Dunca e ceva mai relaxat, showing off. Varietatea tehnicilor de lucru folosite este foarte
mare, mizând pe mobilitatea actorilor și a modulelor ce alcătuiesc decorul, dar
și pe alte mijloace ale teatrului documentar (lanterne, îmbinarea storytelling-ului cu acting-ul, a realismului cu fantezia). Neutralitatea
costumelor gri (arimanienii, performerii) contrastează cu folosirea unor machete plane la gât, pentru a deosebi luptătorii/victimele (roșu) de torționari (albastru).
(Ce-am fi dac-am ști. Feerie politică
protestatară, echipa proiectului: Mădălina Brândușe, Paul Dunca, Adela
Iacoban, Mihaela Michailov, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alex
Potocean, Cătălin Rulea, David Schwartz, Ionuț Sociu, Andrei Șerban, Marius
Bogdan Tudor, Platforma de Teatru Politic 2015, 15 martie 2016, TNI)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/acum-ca-stim-ce-suntem.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/acum-ca-stim-ce-suntem.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu