Între 23 și 27 martie 2016, Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău
a organizat o reuniune a teatrelor naționale românești, cu scopul de a readuce
în atenție o dată istorică importantă, la care românii din Republica Moldova țin
foarte mult – 27 martie 1918, când a avut loc Unirea Basarabiei cu România. 27
martie reprezintă totodată Ziua Mondială a Teatrului. De data aceasta, a fost
vorba de o (re)unire în sens teatral la care au participat cu spectacole
Teatrul Național ”Ion Luca Caragiale” din București (20 de ani în Siberia, în regia lui Sorin Misirianțu, și Între noi e totul bine, în regia lui
Radu Afrim, pe 23 și 24 martie) și Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” din
Iași (Pălăria florentină, în regia
lui Silviu Purcărete, și Cabaretul
cuvintelor, în regia lui Ovidiu Lazăr, pe 26 și 27 martie).
Mă voi referi mai detaliat la spectacolul 20 de ani în Siberia ce are la bază mărturiile Aniței Nandriș-Cudla
din volumul omonim apărut la Editura Humanitas, în cadrul colecției ”Memorii.
Jurnale”. În 1991, un manuscris, însoțit de o scrisoare, a fost primit de
editură, rezultând o carte despre ”destinul bucovinean” al unei țărănci cu
harul povestirii, pe care încercările sorții o aseamănă lui Iov. Dintr-o eroare,
aceasta a fost ridicată de KGB, despărțită de soț și deportată în adâncul
Siberiei, împreună cu cei trei copilași, pentru care a făcut foarte multe
sacrificii. Supraviețuind deportării, Ana Cudla îi lasă manuscrisul nepotului
ei Gheorghe Nandriș, dorindu-și ca povestea ei să devină publică. Cartea,
considerată de Monica Lovinescu o ”revelație” și o ”mărturie esențială”,
reeditată de câteva ori, a primit în 1992 premiul ”Lucian Blaga” din partea
Academiei Române.
Montarea a fost realizată în cadrul programului ”Procesul comunismului prin
teatru”. Dramatizarea volumului de memorialistică, regia și scenografia îi
aparțin lui Sorin Misirianțu. Monodrama este interpretată de Amalia Ciolan. Amalia
Ciolan nu este un personaj, ci ea dă curs tuturor vocilor din trecut care se
cer auzite (vocii Aniței Nandriș-Cudla și vocilor apropiaților acesteia, dar
mai mult decât atât vocilor disperării, speranței, curajului, perseverenței,
datoriei împlinite). Actrița Teatrului Național din București a fost implicată
direct în procesul de creație, deoarece, odată intrată în posesia cărții, a
început să resimtă nevoia de a mărturisi despre Anița Nandriș-Cudla,
manifestând o empatie profundă cu trăirile acesteia.
Apărând cu un geamantan simplu, de lemn, îmbrăcată în negru, Amalia Ciolan
e de o simplitate înduioșătoare. Evoluția ei scenică, însă, atinge cote de nuanțare
actoricească nebănuite; e și naturală, dar și supraumană, dând curs rezistenței,
efortului, capacității personajului de a trece prin situații de viață nebănuite
și de a le depăși; e dramatică, expresivă, frizând grotescul – atunci când
strigă, într-o stare de spirit vecină cu nebunia că vin moscalii, sau când picioarele-i
devin infime, iar corpul i se balansează nefiresc, printr-un efect jucat,
potențat de proiecție; nu te face să râzi, nu te face să plângi, te ține
încordat, desfășurându-se întreagă prin povestea de necrezut. Iar când zici că
a căzut în comă iremediabil, se ridică din nou cu o forță nebănuită – forța
personajului pe care îl reprezintă și cu care se identifică prin simpatie și
empatie.
Acest one-woman show, cu storytelling și proiecție, are ca miză
reconstituirea istoriei recente. Realismul este depășit prin proiecție – peste
imaginile din mediul natural (lanuri, cer, apă, foc, furtună, ochiul), redate
în stilul folosit de Complicite,
plutește umbra morții (păsări negre) și simbolul libertății pierdute (sârma
ghimpată ce fragmentează și umbrește proiecția dintr-un colț). Proiecția video e
de efect, chiar dacă nu tocmai originală. Dacă nu aș fi văzut one-man show-ul
lui McBurney de la the Barbican, l-aș fi urcat pe actualul un piedestal pentru efectele
speciale create prin proiecție. Însă notez doar că teatrul românesc e la curent
cu ce se petrece în Occident și preia noile tehnici și estetici.
Decorul minimalist (panoul de fundal pentru proiecție, simulând un zid de
cărămidă, și sârma ghimpată din fața spectatorilor) pune anumite limite: între
spațiul libertății cucerite prin războaie de independență și revoluții, spațiul
spectatorului, și spațiul celui ce se zbate pentru subzistență, libertate,
regăsire de sine, recucerirea demnității umane. De asemenea, între Europa de
Vest (proiecțiile amintesc aproape incredibil de mult de un spectacol
occidental) și marginile Europei, până dincolo de granițe.
Cu prilejul manifestării de la Chișinău, apreciez interesul organizatorilor
pentru ”teatrul românesc” de la Nistru
pân’ la Tisa. De asemenea, rețin preocuparea scriitorilor și a regizorilor din
Republica Moldova pentru rescrierea a ceea ce ei numesc ”istoria neamului”. În
acest sens, aș menționa spectacolul de teatru documentar Copiii foametei. Mărturii, în regia Luminiței Țîcu, bazat pe
mărturiile supraviețuitorilor foametei din 1946-1947.
Tot pe această temă, cu sprijinul cu sprijinul Institutului de investigare
a crimelor comunismului în România, Larisa Turea a publicat Cartea foametei (Editura Curtea veche,
1998). Pentru a impune colectivizarea,
sovieticii au apelat la metoda crudă a înfometării. Iar genocidul este cutremurător
deoarece autoarea nu menționează doar moartea a sute de mii de oameni, ci situații
limită când părinții ajunseseră să își mănânce copiii. Aceste element mi se
pare de domeniul fantasticului, cu atât mai mult cu cât contrazice teoriile privitoare la instinctul
de conservare. (Instinctul de conservare a speciei este cu mult mai puternic față de cel al conservării individuale).
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/intalnirea-teatrelor-nationale.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/04/intalnirea-teatrelor-nationale.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu