Mihai Măniuțiu este unul dintre cei mai actuali creatori de spectacol din
teatrul românesc; pe cât de spectaculos în montări, pe atât de profund
conceptual. De această dată, cu Goldberg
Show, și-a găsit un partener pe măsură: George Tabori. Spectacolul este
viu, alert, cursiv, dens, atent lucrat în ceea ce privește conlucrarea dintre
regizoral, scenografic și coregrafic, tehnic ireproșabil.
Ca o repetiție de teatru în teatru, Variațiunile
Goldberg (1991) reiterează, mai întâi ca farsă și apoi efectiv, momente
semnificative din Vechiul și Noul Testament (crearea lumii, scena Paradisului, Cain
și Abel, dansul în jurul Vițelului de Aur, Moise și Aaron, răstignirea), cu
inserții metateatrale (pauzele dintre scenele repetate, polemici regizor-asistent,
regizor-actori, conflicte amoroase între regizor și actrița din rolul Evei). Adaptarea
preia și face mai evidentă latura metateatrală (scenografa, regizorul tehnic
etc.).
Tabori inversează metafora shakespeariană a lumii ca teatru, explicând
teatrul prin viață, dragoste sau moarte. În acest sens, o serie de replici
rămân memorabile, chiar dacă registrul metateatral este, de cele mai multe ori,
unul parodic: ”în iubire, ca și-n teatru, nimic nu e ca prima oară”, ”celibatul
e bun pentru Biserică și e bun și pentru teatru”, ”teatrul e unica alternativă
la morgă” etc. Însă unele afirmații sunt serioase, lăsând loc de meditație și controversă:
”omul e teatrul, nu tehnica”, ”Oare teatrul trebuie să placă?”, ”Iubiți
teatrul?”.
Prin urmare, disputa de fond dintre regizorul Mr Jay (Călin Chirilă) și Goldberg,
asistentul său (Marcel Iureș), o reprezintă teatrul. Pentru regizor, ”teatrul
este mort”, acesta căutând o modalitate radicală de a șoca printr-un ”teatru al
cruzimii” (cum ar fi, o crucificare pe viu a evreului Goldberg, supraviețuitor al
Holocaustului, într-un teatru din Ierusalim), în timp ce pentru secondantul său
teatrul este sacru, purificator, mântuitor. Asistentul regizorului crede în
teatru și în miracol, în timp ce regizorul – nu.
Comutând registrul, din nou dinspre teatru înspre lume, Mihai Măniuțiu vine
cu o ipoteză regizorală explozivă, în cheie parodică: Și dacă lumea nu se mai
află în stăpânirea lui Dumnezeu? Dacă regizorul lumii nu e Dumnezeu, ci
Lucifer? Iar creatorul (autorul) acesteia e ”mort”? Ipoteza este susținută de jocul
actoricesc exemplar al lui Călin Chirilă, voit ridicol atunci când își arogă
atotputernicia divină, alteori contemplativ, scăpărător, subtil și cu alunecări
spre grotesc, atunci când ia forma diabolicului; el excelează prin trecerile
bruște între cele trei ipostaze, regizorul autoritar, cinic, dar plin de
slăbiciuni, Dumnezeu și Lucifer.
La această ipoteză se adaugă alte idei ce întregesc conceptul regizoral: lumina
și umbra (binele și răul) nu sunt decât două fețe ale aceleiași monede, valorile
contemporanilor noștri îi plasează într-un con de umbră, nivelul spiritual al
omenirii a scăzut îngrijorător de mult. Ideea că lumina și umbra se completează
survine din discuțiile între regizor, asistent, actori – virtuți cardinale (îndurarea,
iubirea aproapelui, toleranța) sunt ”inventate” din defecte umane. Principiile
creștinismului sunt redescoperite prin luare-n derâdere; umorul, ironia,
cinismul ascund o căutare și o luptă (scena Moise-Aaron). În ipostazele lor de
bază, Mr Jay și Goldberg simbolizează lumina divină și umbra acesteia, deși
interpretările actorilor exprimă exact opusul: teatralitate vizibilă,
compoziții dinamice (C.C.) versus
teatralitate discretă (M.I.). Marcel Iureș explodează de deznădejde în interpretarea
deosebită a monologului lui Iona, asistat în delirul prevestitor al dezastrului
de Madam Mop (Tatiana Ionesi), maternă, alinătoare – trimitere mutatis mutandis la Maria. Chiar dacă
sacralitatea și diabolicul îmbracă alte forme în secolul nostru, nu rămân
nereperabile.
În același timp, credința în salvare
rămâne unica alternativă viabilă. În viziunea lui Mihai Măniuțiu, centrul de
greutate al spectacolului îl reprezintă scena crucificării (susținută excelent
muzical și printr-o anumită austeritate reverențioasă a imaginii din final,
pierdute într-o lumină caldă, misterioasă), când trăirea live a tainei
euharistice devine posibilă prin teatru. Reprezentarea, mimesisul fac loc teofaniei.
Ca atunci când asculți Bach. Funcția teatrului devine una aproape ritualică,
iar spectatorul ajunge contemporan cu patimile lui Iisus („Teatrul este arta
imposibilului”).
Parodia și seriozitatea, comicul grotesc și gravitatea reușesc astfel să se
armonizeze admirabil într-o montare ancorată în mitologic, echivocă (Tereza/Livia
Iorga o interpretează pe Eva prin Lilith, având în vedere dansul la bară sau
cel orgiastic din scena Paradisului), dar și în acord cu tendințele actuale ale
teatrului (muzică live, coregrafie, proiecție). Conceptul regizoral îmbracă
modalitatea spectaculară a teatrului contemporan. Nu cred să lipsească vreunul
dintre ingredientele unui spectacol actual: fluent, fără blackout; scenele sunt legate prin momente de coregrafie ce dublează
excelent parodia scenariului (cei 16 tineri susțin intens, concentrat, expresiv,
unitar dansurile, mișcați parcă de o forță exterioară) și prin întreruperile
regizorului tehnic, jucat cu ghidușie de Horia Veriveș, ori ale scenografei,
interpretate ironic, sobru de Doina Deleanu (vocea istoriei obiective); decor
minimalist, accent pe lumini (un întreg arsenal de reflectoare și spoturi în
mișcare funcționează impecabil, separând lumina de umbră, dar menținându-le
totodată împreună prin efecte fumigene și aerul tulbure prins în intervalul
fasciculului luminos; muzică originală într-un mixaj estetic abil, dinspre
bufonerie (rock), înspre grotesc (prelucrări de muzică evreiască) și culminând
cu inefabilul din scena răstignirii (prelucrare de muzică sacră); muzică vocală
live (Cosmin Maxim este în mare vervă, simulând un rock star).
Soluțiile sunt amuzante și ingenioase (o bară de striptease pe un piedestal
roșu în fața pomului cunoașterii, un schelet din carton coborât în completarea
cortinei pentru proiecție, negru pe alb, cu merele punctate prin spoturi roșii;
Golgota e un morman de recuzită de scenă – reflectoare nefuncționale, pe
fundalul unui eșafodaj metalic aparent sudat în timp real și întrezărind
culisele). Acestea formează un tot armonios cu jocul actoricesc teatral, actorii
asumându-și registrul parodic care domină cea mai mare parte a spectacolului (dintre
cei rămași nemenționați, în cele mai interesante dintre rolurile jucate – Ionuț
Cornilă, ilar în costumul șarpelui, Doru Aftanasiu, grotesc în Adam, Radu
Ghilaș, bizar în balerina cu epoleți). Chiar când nu sunt scânteietoare,
elaborate (în acord cu explozia muzicală, coregrafică și de lumini), ci simple
halate albe de baie sau veșminte lejere negre, costumele, actualizate, sunt adaptate
fiecărei scene și esteticii spectacolului (parodic, grotesc, absurd, dar și
contemplativ, inefabil).
(Goldberg Show. Facerea lumii și alte
întâmplări, după Variațiunile
Goldberg de George Tabori, traducere: Alexandru Al. Șahighian, adaptare:
Anca Măniuțiu, regie: Mihai Măniuțiu, decor: Adrian Damian, coregrafie: Andrea
Gavriliu, light design: Lucian Moga, Cristian Șimon, muzică originală: Mihai
Dobre, asistent coregrafie: Oana Sandu, costume: Cristina Milea, distribuția:
Marcel Iureș/Goldberg, Asistentul regizorului, Călin Chirilă/Mr Jay, Regizorul,
Tatiana Ionesi/Madam Mop, femeie de serviciu, Livia Iorga/Tereza Tormentina, superstar, Doina
Deleanu/Ernestina van Veen, scenografa,
Cosmin Maxim/Vițelul de Aur, Doru Aftanasiu/Raema, Ionuț Cornilă/Maș, Radu
Ghilaș/Iafet, Horia Veriveș/regizorul tehnic și dansatorii/Hell’s Angels, avanpremiera:
10 iulie 2016, Sala Mare, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/goldberg-show-pe-muchia-dintre-farsa-si.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/goldberg-show-pe-muchia-dintre-farsa-si.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu