Numele lui Agamemnon, figură a mitologiei grecești, dă titlul piesei dramaturgului-regizor
de origine argentiniană, Rodrigo García
(2003). Eroii tragediei antice (Agamemnon, Clitemnestra, Egist) devin antieroii
lumii contemporane (echivalențele nominale de pe ilustratele trimise din distopia
intitulată ”undeva”). Trăim într-o lume gata făcută și contrafăcută. Suntem o
”omenire fără omenie”, lipsită de originalitate/valoare/spiritualitate. Consumăm
compulsiv produsele acestei lumi, până ce sângerăm.
Poemul subversiv al lui Rodrigo García este
transpus scenic de Andrei Măjeri cu mijloacele teatrului absurd, fără a exclude
teatralitatea, explorând dramaticul și dramatismul la nivel de convenție (nu întâmplător,
la începutul și finalul montării se reia melodia Puro teatro), chiar expunând teatralul la vedere (improvizația coregrafică
dirijată de la început introduce conceptul de teatru ca iluzie în permanență
demascată). În același timp, efervescența transpunerii scenice duce esteticul
într-o zonă a teatrului militant. Anarhismul lui García se regăsește, însă poeticul
se dizolvă în burlesc sau în tăceri semnificative. Fără a fi un poem anarhist,
spectacolul reușește să surprindă nașterea tragediei domestice, printr-o dublă
ridiculizare a apolinicului (WC-ul aurit) și a dionisiacului (voluptatea
trucată), și moartea speranței (sunetul de raid aerian din main track).
Comedia neagră rescrie tragedia, implicând
parodia și grotescul. Monodrama este redată pe multiple voci, organizate în
jurul a trei ipostaze (familia formată din tată, mamă și fiu), care nu devin
personaje. Vocea narativă inițial unică este divizată între trei actori. Vocea
narativă este pasată de la un actor la altul, triplată și suprapusă polifonic,
amplificată prin microfon sau portavoce, fluierată, înregistrată și ulterior
integrată în spectacol, transpusă prin rapping,
succintă pantomimă, song (La Lupe, latino lullaby cu iz afro-canadian), mișcare
scenică ritmică și se stinge atunci când surprinde, concluziv, saturația,
iremediabilul/neputința, dar și neobișnuitul/irepetabilul, sau perplexitatea.
Temele abordate critic de Rodrigo García în Agamemnon (consumismul, birocrația,
liberalismul economic, cinismul semenilor, nevoia de surmontare a angoasei
ori a extazului ca febră a cumpărăturilor inutile, violența domestică) sunt
explicitate prin soluții sugestive: căruciorul de supermarket, hârtia de WC
aurită și multifuncțională, doza de Pepsi din peruca albastră a lui Miriam
Cuibus, banda de alergare prevăzută cu ventilator și o plantă din care actrița
înfulecă nevrotic, ochelarii de parașutist și masca de protecție respiratorie
ale Sânzianei Tarța, sistemul format din cască de protecție galbenă și două
doze de Pepsi simetrice pe cap, din care Sorin Leoveanu degustă printr-un tub
ca de perfuzie, și impermeabilele galbene. Apoi, prin soluții tot mai
ingenioase – banda adezivă reflectorizantă
galben cu negru, izolând copilul, legat și îndopat, de normalitate, costumul
gonflabil de proporții, dar foarte mobil – sacul de box al familiei,
impermeabilele pentru picăturile de rouă,
ce se prind în pânze de păianjen. La final, actorii nu mai joacă, ci
recuperează poezia, murmurând.
Scenariul, revăzut de Măjeri, aspiră la o
cursivitate care la García rămânea în stadiul de fragmentaritate suspendată
postmodern. Într-unul dintre momentele cruciale (KFC), regizorul intervine și
trasează schema tragicului cu mijloace inedite (țările cele mai bogate/marile
puteri – baxuri de jumătate de litru de apă plată și un bidon mare [USA], în
loc de aripioare de pui). Speranța e gunoiul ce înconjoară lumea
industrializată unde s-a născut tragedia. Tragedia ce s-a născut în țările
industrializate și speranța sunt simulate prin storytelling, dinamizat de jocul actorilor, cu accent pe voce,
mimică și cu decor minimalist. Scenele (de)curg una (di)-ntr-alta firesc. Luminile
sunt adaptate fiecărei scene (spoturi flash, alternanță cromatică, nuanțând
contrastele cald-rece). Rețin preferința pentru opoziția galben-albastru (nu
doar lumini, ci și scenografie, costume).
Regizorul valorifică talentul celor trei actori
de la Teatrul Național Cluj-Napoca în registre complet diferite, care se armonizează
contrapunctic. Inițial nonșalant, ironic și detașat, Sorin Leoveanu ajunge
să-și trăiască rolul cu o forță demențială, hamletiană. Pe spatele tricoului
său negru e imprimat mesajul ”to buy or not to buy”, iar în partea din față –
”#matador”. Având poate misiunea de a ucide grosierul, naratorul se declară istovit
de priveliștea celor mulți – oamenii ready-made
într-o lume ready-made, care, fără a contrazice
previzibilul, își expun primitivismul poleit cu civilizație, și fac afaceri. De
fapt, el preferă omul natural, în schimbul contemporanilor sadici, avizi după
produse de consum și după bani. Având o comprehensiune actoricească
incredibilă, Miriam Cuibus are soluțiile ce-i sunt încredințate la degetul mic,
trecând cu ușurință de la comedie la dramă, apoi la detașare ironică față de
ipostazele actoricești, părând să contribuie ea însăși la unele scheme. Foarte
energică, Sânziana Tarța, ale cărei ipostaze actoricești nemaipomenite constituie
compoziții diverse pe tiparul rapperului (pe care nu l-aș integra neapărat în
categoria travestiului), susține principalele momente de song din spectacol și
e foarte dinamică pe parte de mișcare scenică.
(Agamemnon
de Rodrigo García, traducerea: Luminiţa
Voina-Răuţ, regia: Andrei Măjeri, scenografia: Irina Moscu, distribuţia: Sorin
Leoveanu, Miriam Cuibus, Sânziana Tarța, premiera: 16 septembrie 2015, Teatrul
Național Cluj-Napoca)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/agamemnon-nasterea-tragediei-moartea_93.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/agamemnon-nasterea-tragediei-moartea_93.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu