Festivalul Internațional de Teatru Miturile
Cetății, ediția I (20-26 iunie 2016), organizat de Teatrul de Stat
Constanța, are ca temă miturile arhaice, moderne, dar și miturile omului
contemporan. Dacă în trecut atenția noastră se îndrepta asupra miturilor
antice, acum interesează din ce în ce mai mult miturile omului contemporan. Camuflate
și reconfigurate, miturile omului arhaic continuă să supraviețuiască sub alte
forme în lumea contemporană. Putem, însă, vorbi și de mituri specifice omului
contemporan. Programul festivalului, unde figurează recontextualizări actuale
ale mitului prin spectacol, dovedește acest lucru.
Analizând obsesiile subconștientului omului contemporan, putem recunoaște acele
mărci ce ne îndreptățesc să vorbim despre o mitologie a omului contemporan. De
exemplu, societatea consumistă și febra cumpărăturilor (coșul de supermarket în
care omul contemporan înghesuie produse de larg consum, echivalentul calului
troian, prin proporții și consecințe nefaste – Electra, regia: Mihai Măniuțiu). La acestea se adaugă rochia roșie
și trandafirul roșu: accesul la celebritate, mitul divei, ironizat prin
travesti și demistificat în cadrul aceleiași montări (storytellerul
din Antigona, Lady Tiresias, scenariul
și regia: Jean-Charles Raymond).
Am identificat în spectacolele din festivalul de la Constanța diverse
mituri arhaice actualizate, adaptate la modernitate și contemporaneitate, cum
ar fi: mitul arhaic al ființei primordiale, adaptat într-un spectacol despre
periplul plasmodiului prin diverse condiții ale viului, până la cea de animal –
ființă istorică, sexuală și muritoare, la fel ca omul – Ești un animal, Viskovitz, regia: Tudor Lucanu; mitul ”șobolanului
rege”, al minții universale ce leagă ființele vii ale aceleiași specii, creând
o entitate indestructibilă, capabilă să conducă lumea, în legătură cu alte
mituri moderne privind conectarea minților umane (Șobolanul rege, regia: Radu Dinulescu); mitul legăturii dintre lumi
sau al legăturii dintre dragoste și moarte (Hades
și Persefona, spectacol interpretat de studenți).
După cum am văzut, miturile omului contemporan fac parte, de cele mai multe
ori, din arhiva universală, soluțiile regizorale adoptate funcționând ca
simboluri: mitul universal al dragostei ce depășește orice obstacol, chiar și
moartea – măștile cu cranii, copacul vieții din instalație de beculețe viu
colorate (Leonce și Lena, regia:
Mihai Măniuțiu); mitul voalului, simbol al purității, de aici derivatele
acestui mit în Othello (batista,
cearșaful din noaptea nunții), regia: Suren Shahverdyan; mitul discordiei și
contramitul armoniei universale (ActOrchestra,
regia: Horia Suru, De ce Hecuba?!,
regia: Anca Bradu), de aici vechiul mit
despre comunicarea universală între toți oamenii (Homocordus, o istorie ingenioasă a muzicii rescrisă într-un
spectacol de teatru-dans și teatru instrumental, în același timp o istorie a
instrumentelor de suflat, cu coarde și cu coarde ciupite, regia: Richard
Navarro).
Constanța a fost prezentă în festival cu cinci producții de teatru, oferind
rescrieri ale miturilor antice prin spectacole indoor și outdoor. În primul
caz, Șobolanul rege după Matei
Vișniec, regia Radu Dinulescu, Teatrul de Stat Constanța; Hades și Persefona, producția Facultății de Arte a Universității
Ovidius Constanța, excelent susținută energetic, coregrafic și muzical, prin
tobe – coregrafia: Stela Cocârlea; Uciderea
lui Gonzago de Nedialko Iordanov, regia Ion Sapdaru. Ion Sapdaru pune în
scenă un text incitant, acțiunea desfășurându-se dinspre teatrul în teatru din Hamlet, extins până la o construcție de
sine stătătoare, pentru care evenimentele din Hamlet devin simple aluzii pe parcurs; culisele curții regale sunt ingenios
expuse din perspectiva trupei de actori ambulanți. Lucrat cu mijloace realiste
și naturaliste, hazos, spectacolul se încheie cu o imagine naturalist-grotescă
înfiorătoare, tragicomică prin concept, teribilă în ansamblu, cu trimitere la
absurdul unor situații actuale – actorii mutilați, plini de sânge sunt
reabilitați și reconvertiți din dușmani ai regelui în eroi naționali decorați.
Spectacole outdoor ar fi Dionysos,
după Bacantele de Euripide, regia:
Daniele Salvo, mizând pe asocierea dintre naturalism și onirism, având la bază un
concept regizoral ce actualizează tragedia antică: trăim vremuri de anestezie
și automatism mintal, acționăm irațional, nu doar în cotidian, ci înseși actele
noastre fundamentale nu mai au un caracter esențial, fiind rodul acțiunii în
masă. În acest sens, foarte importante sunt scenele de grup cu bacantele exuberante,
aflate sub influența substanței bahice, dar și scena trezirii la luciditate a
lui Agave; în rolul lui Dionysos evoluează foarte teatral Marius Bodochi. De
asemenea, Metamorfozele iubirii, după
Eschil, Sofocle, Euripide și Aristofan, regia: Liviu Manolache – un spectacol
educativ ce etalează scene memorabile cu cinci eroine ale tragediei antice
(Electra, Antigona, Medeea, Praxagora și Hecuba), încercând să reconstituie
arhetipuri ale femeii în diverse ipostaze (răzbunătoare și curajoasă, cu
drepturi egale cu cele ale bărbatului, mamă, fiică, soră), cu formația muzicală
pe scenă și momente de coregrafie reușite, cu o estetică deopotrivă clasică,
dar și modernă (grotescul alăturându-se, în momente de comedie, momentelor de
tragedie impunătoare, în stil clasic). O mască, asemănătoare celei din
spectacolul Legendele Atrizilor, în
regia lui Silviu Purcărete, care-a deschis prima ediție a Serilor de Teatru Antic, face legătura între trecutul și prezentul
festivalului de la Constanța.
Prezentul aparține actualizării tragediei, dar și a comediei antice,
revalorificând miturile astfel încât acestea să ajungă să ne spună ceva despre
vremurile în care trăim.
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/miturile-cetatii.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu