A veni cu un nou festival în peisajul ultraaglomerat al festivalurilor de
teatru din România nu este, fără îndoială, o decizie ușoară. Trebuie să existe
argumente puternice pentru a justifica spațiul ales, nevoia de teatru în zona
respectivă (componenta culturală), la care s-ar adăuga componentele economică
și turistică. Festivalul nou organizat la Constanța beneficiază de o componentă
turistică extrem de solidă, având și posibilitatea extinderii (spectacolele
produse de Teatrul de Stat din Constanța ar putea fi jucate și în continuarea
festivalului, în sezonul estival, în teatre de vară din stațiunile de pe
litoral). În ceea ce privește componenta culturală, era nevoie de teatru de
bună calitate la Constanța, iar festivalul impulsionează și trasează o direcție
în acest sens. Componenta economică a fost acoperită incredibil de bine, astfel
că accesul publicului la spectacole a fost liber atât la spectacolele de la ora
18 din sala de teatru, cât și la cele de la ora 21.30, jucate pe scena mobilă
amplasată în Piața Ovidiu.
Deși la prima ediție, festivalul a fost foarte bine organizat, încât părea
că își are locul în cetatea Tomis de foarte mult timp. De fapt, evenimentul se
revendică de la o întreagă tradiție, adusă în prim-panul discuțiilor despre
festival: în special, de la spectacolul Legendele
Atrizilor, montat de regizorul Silviu Purcărete în spațiul cetății Histria,
în deschiderea primei ediții a primului festival național de teatru antic
intitulat Seri de Teatru Antic,
organizat de Teatru de Stat Constanța între 25 și 31 august 1978. Masca ce
apărea în spectacol, lăsată în final să plutească pe apă, o copie
supradimensionată a uneia dintre măștile de teatru descoperite în anii `60 la
Mangalia, reprezintă astăzi mascota noului festival al polisului Tomis. Urmând
modelul festivalului de odinioară se dorește extinderea locațiilor în care se
va juca teatru astfel încât acestea să cuprindă muzee, situri arheologice,
cetăți propriu-zise.
Caracterul unui festival al cetății este dat de reactualizarea mitologiei
antice în context actual, revalorificând tragediile antice pentru prezent. Un
festival al polisului trebuie să fie actual. Constantele festivalului de la
Constanța sunt: temele conferite de mitologia antică, spectacole bazate pe sau
care folosesc mișcarea scenică și/sau coregrafia, și muzica live.
Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu s-a prezentat cu spectacole de
mare ținută, în care emoția e filtrată de soluții regizorale valabile: De ce Hecuba?! de Matei Vișniec, regia
Anca Bradu și Electra de Mihai
Măniuțiu, după Sofocle și Euripide, regia: Mihai Măniuțiu. De ce Hecuba?! și Electra reprezintă
două spectacole cu o estetică prețioasă care câștigă publicul larg de partea
teatrului de calitate. Un teatru în teatru, tragicomedia De ce Hecuba?! are un personaj colectiv grotesc, puternic în ceea
ce privește construcția regizoral-coregrafico-muzicală (corespondentul corului,
zeiii-spectatori), aducând în atenție motivul lumii ca spectacol oferit spre
delectarea Olimpului și pe tinerii actori talentați ai teatrului sibian. Personajul
principal (Hecuba, în interpretarea Dianei Văcaru Lazăr) este la fel de
puternic construit, încheind printr-o întrebare sfâșietoare incursiunea
cosmogonică: ”Dacă lumea își are originea în iubire, atunci de unde atâta
moarte și atâta tristețe?”. Proiecția, decorul science fiction, corerafia și incantațiile live înscriu spectacolul
în rândul montărilor de mare actualitate.
Electra
contextualizează tragedia antică, adaptând-o spațiului carpatodanubianopontic
prin muzică și joc/dans, specific maramureșene. Riguros delimitate, ascuțite,
soluțiile regizorale sunt memorabile: figură androgină, Electra (Mariana Mihu),
are înscris pe spate cu vopsea roșie un topor, iar personajul colectiv îi
sărută bustul dezgolit; în calul troian, adus în scenă într-un coș de
supermarket, se înfig cuțite; iar dansurile transcriu cercuri misterioase, delimitând
prin ele eroii ori pe cei protejați de destin. Înscriindu-se sub forța estetică
a unui realism magic, naturalismul provocat prin roșul vopselei roșii, sânge
sau vin, e diluat de modalitatea fantasticului inserat în construcția
dramatică. Astfel că mitul și legenda sunt vii și folosesc un limbaj autohton,
identificabil.
Cu trimiteri explicite la filmele lui Pedro Almodóvar, Jean-Charles Raymond
(Franța) propune o versiune curajos adaptată a tragediei Antigona, jonglând cu convenția teatrală, folosind un narator în
travesti pentru a spune povestea despre dragoste, moarte, revoltă, cruzime.
Naratorul, posibil dedublarea autorului (”sunt rodul unui poet„), înlocuiește
Corifeul, devenit Lady Tiresias, și apoi Tiresias (travestiul este demascat,
așa-zisul profet apărând anesteziat de băutură și de neputința de a oferi
soluții existențiale, ori de a schimba destinul). Spațiul teatralului este
delimitat printr-un cerc în care actorii intră și unde rolul este jucat cu
maximum de efect scenic și cu profesionalism; în afara cercului plin de nisip,
nu mai funcționează convenția teatrală, actorii fiind scoși din rol de narator.
Povestea este narată și, ulterior, jucată în scenă. Decorul inexistent, schițat
prin lumini, este descris de același narator, dar și muzica heavy metal folosită în cadrul scenelor.
Pe rând, iluzia teatrală și dezvrăjirea se succed, echilibrându-se reciproc
într-o actualizare extremă. Conceptul regizoral pe care se bazează rescrierea
tragediei este destul de simplu (Antigona reprezintă modelul revoltelor care au
urmat, până în zilele noastre, inclusiv al feminismului). Autorul (dramaturg și
regizor) mizează pe efectul trecerilor între spațiul de joc al naratorului și
cel al actorilor, și pe cele de la iluzia actului teatral la dezvrăjire și
metateatral (explicații și ieșiri din schema convenției teatrale).
(Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile Cetății”, ediția I, 20-26
iunie 2016, Teatrul de Stat Constanța)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/festivalul-polisului-tomis.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/07/festivalul-polisului-tomis.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu