Apoteoză este o mixtură e arte performative (teatru, dans, muzică, pantomimă, interpretare instrumentală, pictură
în direct), pe un text îmbinând limbile italiană, română și franceză, relevând
babilonia contemporană (socială, de cuplu, de comunicare), având la bază un
concept la fel de amestecat (absurd, farsă tragică, futurism italian, teatrul
surprizei, critica tehnicizării contemporane, poem teatral coregrafico-muzical, performance cu obiecte,
teatru sintetic).
Dacă latura semantică a scenariului se bazează pe piesa Scaunele de Eugen Ionescu, sintaxa
spectacolului ia forma teatrului sintetic, cu obiecte sau al surprizei, o artă
activă inventată de futurismul italian (în special, Marinetti). Scenele sunt
comprimate foarte mult, sintetizate, artistul vizual pictează cu materie
organică, amestecată cu vopsea sintetică, oamenii sunt în același timp
obiectele interacțiunilor cu ceilalți, ale situațiilor și interlocutorilor lor
(Colonelul, prima Doamnă invizibilă). Spectacolul este, în același timp, artă
activă pentru că pledează pentru o viață normală, demistificând rolurile
omului-robot, omului-marionetă, omului înrobit tehnicii pe care o folosește,
dar care ajunge să-l controleze. Apoi, spectacolul este dinamic, grație muzicii
și mișcării scenice, o meditație în salturi, fără a lăsa prea mult timp
contemplației (nici măcar atunci când tabloul e gata).
Există o logică de spectacol în performance – atât intrările și evoluția
artistului plastic Daniele Cellini, cât și interpretarea diluată la flaut a
Nataliei Paraschiv sau interludiile coregrafice (foarte reușite) fiind menite
să lege scenele între ele. Avem de a face cu un proiect fragmentar, eterogen,
facilitând întâlnirea unor oameni cu entuziasm cultural și artistic. Apoteoză conferă anumite roluri, de care
pare că nici interpreții lor nu sunt perfect conștienți, bazate pe schimb de
roluri (artistul plastic Daniele Cellini devine actor – rolul Oratorului,
Alexandra Diaconița și Dragoș Toma au roluri multiple etc.).
Pierderea identității în haosul prezentului (12 membri ai Școlii de Teatru
ProfessArt, grupați la mesele din Underground The Pub, în costumație albă
mulată pe corp, cu privirea fixă și telefoane mobile în mâini) devine un semnal
de alarmă pentru generația actuală, care privește în gol fără să vadă și se
definește prin intermediul culturii social
media, preluând stereotipisme de gândire, lipsindu-le capacitatea de a
reflecta pe cont propriu, de se individualiza ori de a se distanța de o magmă a
subconștientului colectiv ce unește eurile indefinit.
În era vitezei, manifestul futurismului italian (Marinetti) este afirmat chiar
de la început, prin modul în care sunt montate fragmente de scene din Scaunele: Bătrânul și Bătrâna, acum
Gervasio și Dorilla, își rostesc replicile poliglote prin mișcare scenică
vertiginoasă (existența nu-i decât o succesiune de jocuri pe simulator, din
când în când aruncând partenerilor de joc replici răzlețe, lipsite de miez și
consecvență). Pictând ridicolul și angoasele vieții, Daniele Cellini se
sincronizează cu dansul dezlănțuit al Alexandrei Diaconița (studentă la UAGE, foarte
talentată pe mișcare scenică și pantomimă), declanșând ”apoteoza” așteptată:
venirea Oratorului/Daniele Cellini, finalizarea picturii cu coji de banane
înmuiate în lipici și vopsea și aruncate direct pe pânză, pentru a lăsa urme, moartea
protagoniștilor, în numele gloriei și a unei absurde rămâneri în istorie. O
apoteoză cu spectatori, fotografiată, filmată, distribuită cu telefonul mobil,
cei 12 în alb pe scaune, privind înspre spectatorii reali, fără a-i vedea.
Întâlnirea dintre absurdul ionescian și futurismul italian este una asumată
cultural, având ca bază o serie de asemănări (scaunele, auditoriul invizibil,
protagonistul unic/Oratorul, mesajul așteptat și rămas nelivrat), care, fără a
deveni una nefericită, dă curs unui spectacol cu momente coregrafice de
excepție, însă de neînțeles în absența unui traducător. Acest traducător care
îl trădează înspre spectator poate fi însuși Cellini (pictorul), Alexandra Diaconița
în momente de dans frenetice, cu mișcări contorsionate, de la breakdance stilizat la teatru fizic
atenuat – aceste aspecte creând o punte vizual-dinamică de concretizare a
mesajului. De asemenea, unele soluții pentru care s-a optat regizoral mai pot
avea acest rol (momentul haios al ireconcilierii muzical-dansante dintre
Gervasio și Dorilla, de două ori falsul tête-à-tête, în momentul în care cei doi sunt poziționați unul lângă
celălalt, cu măștile la spate, adresându-se sălii într-un moment de pantomimă
excelent, spațiul dintre scenă și public devine, în oglindă, locul
spectatorului, așteptându-l pe Orator).
Contradicțiile lasă spectatorul
perplex, în special pe cel care se așteaptă să existe un fir narativ, fie și
scurtcircuitat prin conectarea câtorva noduri de poveste/sens: Cellini pictează
abstract cu material concret (resturi de mâncare), oamenii invizibili transpun
ideile cele mai reactive etc. Parcă pentru a-l pregăti pentru nonsensul venirii
Oratorului – prezența absenței, revelarea nonsensului existențial, a așteptării
zadarnice. O nouă întrebare existențială, și alături de ea, speranța survin
atunci când, la final, cei 12 invizibili devin brusc umani, carnali și privesc
candid înspre public.
(Apoteoză, textul de Marco
Giommoni şi Nicoleta Dabija, inspirat din
Scaunele lui Eugen Ionescu şi Vengono
de Tommaso Marinetti, direcția de scenă: Luiza Cupceac, muzica: Marco Giommoni,
distribuția: Alexandra Diaconița/Dorilla, Dragoș Toma/Gervasio și Școala de Teatru
ProfessArt, performance artist: Daniele Cellini, flaut: Natalia Paraschiv,
Underground The Pub, premiera: 25 august 2016, în cadrul evenimentelor conexe la
Congresul ASPLF)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/09/mix-de-arte-performative-cu-apoteoza.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/09/mix-de-arte-performative-cu-apoteoza.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu