Call It Art! nu este interactiv (deși conține un moment savuros de
joc cu publicul, pus să ghicească între picturile unor copii și cele aparținând
unor artiști contemporani), ironizând alegerea scenariului simulată în alte
spectacole (6 acvarii, dintre care fiecare e asociat unei opere de artă vizuală,
iar în fiecare dintre acvarii spectatorii introduc, pentru alegerea variantei
de scenariu, o bilă primită la intrare, însă scenariul e cel prestabilit). E artă
teatrală activă, deoarece spectacolul intenționează să schimbe perspectiva
publicului, să deplaseze preconcepții, să zdruncine viziuni. Nu s-a luat în
calcul, strict în formularea conceptului, diversitatea posibilă a publicului,
spectacolul nu e pregătit pentru publicuri diferite de publicul-țintă (ce nu
agreează și respinge arta contemporană pentru că nu o înțelege). În același
timp, performance-ul e o mostră de devised
theatre, în sensul că actorii contribuie la replicile de scenă.
Prin spectacol, regizoarea și autoarea textului își propun să facă arta
contemporană accesibilă publicului larg. Am găsit acest concept regizoral
destul de lax. Și atunci i-am semnalat regizoarei faptul că ar fi un semn de
întrebare în ceea ce privește conceptul regizoral, amintindu-i cum e structurat
script-ul, din scene – manifest pe
dos: 1. ”aceasta nu este o critică”;
2. ”aceasta nu este o lecție”; 3.
”aici nu e vorba despre feminism”; 4.
”nu e vorba despre România”; 5.
”aceasta nu este o confesiune”; 6.
”aici nu e vorba de o afacere”. Or,
cele șase scene iau exact forma a ceea ce susțin că nu sunt. Tânăra regizoare
Leta Popescu mi-a răspuns spontan, menționând lucrarea lui René Magritte, Ceci n’este pas une pipe. Presupun că ar
putea deveni un punct de plecare pentru găsirea conceptului regizoral.
Foucault folosește ca ilustrare tabloul lui Magritte în critica teoriei
reprezentării. Reprezentarea unei pipe (imaginea) nu este o pipă reală. Desigur,
antireprezentaționismul teatral pe care l-am definit în multiple rânduri este
în consens cu ideea că reprezentarea (teatrală) nu oglindește realitatea. Publicul
accidental, avizat (artiști, curatori), nedelimitat de cel neavizat, la care am
făcut referire mai sus, este alertat asupra faptului că: ”Nimic din ceea ce
veți vedea aici nu e real, ne prefacem doar”. Mai mult, am remarcat în
spectacol mărci ale antireprezentaționismului teatral: distanțarea actorului de
rol/personaj(e), până la actorul ce simulează că se joacă pe sine, fracturând
momentul teatral, și ieșiri din (dar și reveniri la) convenția teatrală. În
plus, întrebări privitoare la artă, care pot avea în vedere și arta teatrală:
Care e instanța autorizată să legitimeze un anume produs cultural (montare)
drept artă (teatrală)? Artistul, criticul, publicul (numărul de spectatori
prezenți la eveniment)?
Fiecare scenă trimite la [non]autodefiniri ale spectacolului în curs
(performance, teatru experimental, minimalism, artă conceptuală). Am
identificat ideile prezente în spectacolul de teatru și le-am interpretat, după
cum urmează – 1. [non]critica: ironizarea artei contemporane
constând din produse readymade,
supralicitate de valoarea în bani a gustului; 2. [non]prelegerea – un succint
istoric, trecând în revistă cu umor parcursul artei de la realism la artă
nonfigurativă; 3. [non]feminismul: îmi amintește de LHOOQ – de
altfel, o scenă bine scrisă și jucată, dar nu atât de bine integrată în
economia întregului spectacol, o capcană întinsă ideilor banale, cum ar fi
absența femeilor artist din peisaj; 4. [non]românitatea: identificarea prejudecăților
ori a superstițiilor, a
pseudoautorităților (preoți, moderatori TV) ce complică/împiedică receptarea
artei contemporane în România, într-o serie de micromomente cu roluri de
compoziție hilare, jocuri de cuvinte, comic de limbaj, și recuzită ingenioasă –
”svastica”, un unicorn roz, însemnat cu un x
de culoare neagră. Arta e suprainterpretată prin politicianisme ori fanatisme
religioase; cubisme, suprarealisme sunt interpretate perspectival (folosind
instrumentele artei figurative), limitat, mărginit (desenul abstract considerat
ca fiind o denigrare a icoanei Sfântului Gheorghe). Autorii sunt taxați pentru
exprimarea deocheată a personajelor lor; 5. [non]confesiunea: povestea
reia ideea generală – spectacolul urmărește modificarea perspectivei auditoriului
asupra artei contemporane; 6. [non]afacerea: se reia o idee anterioară, dar
exprimarea prin joc actoricesc și replică, în special în momentul licitației, e
de un comic plastic și suculent.
Spectacolul folosește mijloace extrem de variate, de la filmic, la
documentar (proiecție în oglindă, adaptată la sala de joc, flashback, voci
înregistrate, storytelling, redarea
unor stenograme prin care tovarășii acuzau arta abstractă, scene rezultate în
urma documentării asupra subiectelor menționate, recreând întâmplări cu artiști
nonfigurativi ce chiar au avut loc, cum ar fi incidentul cu ”Pasărea măiastră”
din vama Statelor Unite, modalități complet diferite de legare a scenelor
etc.), și nu este scutit de inegalități sau paradoxuri. Actorii au roluri
multiple, însă lucrul cu actorul nu e deloc strâns. Odată ce aceștia au înțeles
ideile ce stau la baza textului foarte bine scris, și a construirii personajelor,
sunt lăsați să își elaboreze rolul liber (prin colaborare/negociere cu
regizoarea). Spectacolul te ține în priză de la coperta I (negarea graniței
dintre actor și personaj) și până la coperta II (respingerea oricărei încadrări
în tipologiile teatrale en vogue).
Rămânând la latitudinea privitorului dacă acest spectacol de teatru poate fi numit artă. Din punctul meu de vedere,
e vorba de artă teatrală conceptuală.
Într-un monolog, acompaniat la o
instalație de percuții (Patricia Brad), o ”nouă eră” a artei (cea actuală) e
anunțată – ”copilul” părintelui artei moderne – Marcel Duchamp. De altfel,
Duchamp este menționat în multiple rânduri în spectacol. Contează ideea din spatele obiectului devine ideea/ideile din spatele produsului (cultural, teatral) primează.
Modurile de concepere sunt făcute vizibile, fără a fi work in progress. Lăsând destul loc teatralului, dar și
interpretării.
(Call It Art!, concept de Alexa
Băcanu și Leta Popescu, regia: Leta Popescu, text: Alexa Băcanu, distribuția:
Miriam Cuibus, Patricia Brad, Elena Ivanca, Miron Maxim, Bogdan Rădulescu,
scenografia: Cristian Rusu, mișcarea scenică: Sinkό Ferenc, video: Lucia
Mărneanu, Alexandru Lupea, light design: Jenel Moldovan, muzica: Dan Aga, în
cadrul IIC 2016, 6 octombrie, Teatrul Național Cluj-Napoca)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/10/call-it-art.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/10/call-it-art.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu