Tema ediției VI a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, festival în curs
(3-9 octombrie 2016), este mai mult decât incitantă: ”În căutarea Autorului”.
Cine este autorul spectacolului de teatru, dramaturgul sau regizorul? Întrebarea
nu mai e justificată pentru creațiile colective (devised theatre) contemporane. Când autori pot fi și actorii, cea
mai mare partea a textului de spectacol scriindu-se în timpul repetițiilor. Nemaifiind
vorba de o piesă de teatru prealabilă, regizorul colaborează cu membrii
distribuției, incitându-i să improvizeze, putând folosi metoda brainstorming-ului, ceea ce înseamnă că
rolul său este chiar mai important decât al regizorului de tip tradițional (suficient,
autoritar, cu pretenții auctoriale maxime), sugerând, ghidând, ajustând.
Întâlnirile de la Cluj, organizate într-o atmosferă cordială, dar cu un
program dens, constau în dezbateri cu dramaturgi ale căror texte au fost puse
în scenă la Teatrul Național Cluj-Napoca (Robert Cohen, Matei Vișniec și Rodrigo
García), lansări de carte și, bineînțeles, spectacole de teatru, premiere sau
selecții dintre montările teatrului, cu trupa teatrului, în parteneriat cu
Teatrul ”Aureliu Manea” din Turda și cu Teatrul ”Tony Bulandra” din Târgoviște.
A vedea un spectacol la el acasă (în deplasare, adaptarea la noua scenă putând
crea uneori dificultăți), în cele mai bune condiții posibile, e o idee
excelentă. În plus, modul de concepere a festivalului oferă posibilitatea
cunoașterii în întregime a trupei și a specificului teatrului clujean. În
același timp, e o ocazie oportună pentru a observa câteva dintre constantele
teatrului clujean: libertate de creație și de expresie atât în ceea ce privește
adaptarea textului, cât și în privința conceptelor și a soluțiilor regizorale,
accent pe coregrafie, predilecția pentru teatrului antic actualizat (o direcție
imprimată de regizorul Mihai Măniuțiu tinerilor care montează aici).
Primul autor de text dramatic menționat, Robert Cohen s-a bucurat realmente
să își vadă piesele montate pe scena teatrului clujean, iar actorii din
distribuție l-au primit călduros. Robert Cohen, profesor de teatru în SUA, vine
dintr-un spațiu cultural unde, după cum bine știm, intervențiile pe text sunt
acceptate doar cu acordul deținătorilor drepturilor de autor, iar, în cazul
textelor clasice, sunt considerate un sacrilegiu, optându-se, în schimb, pentru
mizanscene inovatoare, lăsând textul intact. Personal, consider această
procedură una firească, nu pot concepe un alt mod de a pune problema drepturilor
de autor. Dat fiind, însă, că cele două piese de teatru au fost scrise în anii ’60,
necesitatea actualizării s-a impus, autorul acceptând cu entuziasm propunerile
regizorului Răzvan Mureșan. Intuiesc faptul că ambele texte ale lui Cohen au
caracter (auto)biografic, deși dramaturgul subliniază elementele din biografie
care i-au inspirat cel de-al doilea text (Panglica
lui Moebius). Ar putea părea dificil să înțelegem opțiunea pentru un
spectacol centrat pe problematica homosexualității din America anilor `60, dar
nu e. Mentalitatea din Statele Unite de atunci corespunde mentalității din
România de astăzi. Situația nu e diferită nici în cazul problematicii abordate
în Bzzap!: am putea identifica în România
actuală termenii socioeconomici ai Occidentului anilor `60.
Răzvan Mureșan vine, în ceea ce-l privește pe Cohen, cu două abordări atât
de diferite, încât ai putea crede că nici măcar nu sunt regizate de aceeași
persoană. Bzzap!, respectiv Panglica lui Moebius diferă ca stilistică
și spațiu vizual (extrem de actual versus
realist; dinamic versus neelegant;
spectacol glacial, necoagulat, cu personaje ce nu devin caractere versus realism psihologic, jocul
actorilor degajând energie, relații tensionate între personaje, intrigă și
conflicte de factură psihologică), prin soluții regizorale (pe de o parte, fragmentaritate,
măști, travesti, ”ochiul” orwellian, atmosferă psihedelică pentru delirurile
personajului principal, omul de afaceri Morris L., prins în secolul vitezei de
modul de a trăi american, fără vis, iar, pe de altă parte, narativitate, atmosferă
realistă, lipsind disimulările, chiar și acolo unde ar fi fost nevoie, pentru a
nu intra în derizoriu, accent pe subiect), și coloană sonoră (de la rock, la
muzică de relaxare sau clasică versus
piese adecvate contextului și perioadei evocate, e.g. David Bowie, Space Oddity).
Bzzap! adresează problema corporatismului și a insuficienței
unei vieți intrate în vertijul robotizării (jobul în cadrul companiei,
plictisul cotidian, evadarea în onirism sau abuzul de stupefiante), iar
mijloacele regizorale supralicitează tematica. Actorii fac față cu brio
solicitărilor de interpretare (roluri nepsihologizate, joc exteriorizat, pe
deasupra, opus modului tradițional bazat pe interiorizare): Diana Buluga,
Alexandra Tarce, Miron Maxim, Radu Lărgeanu, Cristian Rigman. Matei Rotaru are
șarjări intenționate explozive, pe contre-emploi, Cristian Grosu face un
travesti foarte bun, jocul reducându-se, exceptând mișcarea scenică, la o
grimasă-laitmotiv. Patricia Brad e pusă în situația unei compoziții interesante
ce nu reprezintă o provocare.
Cea de-a doua punere în scenă insistă pe chestiunea modelului parental,
adesea considerat de societate nu tocmai unul bun, normal sau de preferat, în
cazul familiilor constituite de cuplurile gay. Din momentul în care problema
responsabilității survine în acest context (nepoata vine să locuiască la
unchiul ei, despre care e află că e homosexual, spunând ”știu”, dar mascându-și
perplexitatea, momentul fiind redat cu veridicitate de Patricia Brad),
spectacolul devine el însuși unul serios, trecând de la umor și parodie (jocul
efeminat al lui Miron Maxim, bufoneria lui Radu Lărgeanu) la dezbatere responsabilă.
Relația dintre cei doi frați (Cristian Grosu, Ionuț Caras) e plasată la
antipozi de interpretare. Pentru a sublinia nu atât conflictul declanșat de
dubla neacceptare (Sam G. nu acceptă orientarea sexuală a fratelui său Herb G.,
pe care îl consideră un ”hetero refulat”, dat fiind că Herb însuși își ascunde
orientarea – conflict interior, ducând la o tentativă de sinucidere), cât și
implicațiile sociale – dreptul la fericire și la fi (lăsat) să fii ceea ce ești
(micromonologul final). Happy ending-ul
e singurul liant dintre cele două spectacole.
Dana Țabrea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu