De cele mai multe ori, seriozitatea actului de cultură, așteptată
reverențios în fotolii roșii, ca și cum produsul teatral ar trebui să ne ilumineze,
începe nici mai mult, nici mai puțin, printr-un joc. Opunându-se
autoritarismului școlii de regie românești tradiționale, Mihai Măniuțiu înțelege
rolul elementului ludic în actul creator de teatru. Spectacolele de teatru-dans
înspre care se orientează ar putea avea legătură și cu faptul că el nu crede
într-un spectacol de autor ab initio:
”Autor devii, mărturisește Măniuțiu, după cum îți formezi echipa”.
Mizanscena ca (re)interpretare a textului dramaturgului s-ar putea converti
în ceva mai mult, plecând de la o simplă lectură a textului, prin care
regizorul modifică intențiile autorului dramatic. Dacă regizorul și dramaturgul
sunt una și aceeași persoană, atunci, la nivel artistic, dedublarea e
inevitabilă. Însă ea poate fi evitată printr-o alegere adecvată a echipei de
lucru (performeri/actori, dansatori, coregraf, scenograf, light designer,
compozitor etc.) și printr-o modalitate de lucru democratică: regizorul e
autorul conceptelor regizoral, coregrafic, scenografic etc., însă fiecare membru
al echipei e perfect responsabil și, în egală măsură, creator.
Scenariul la 3 ore după miezul nopții
(semnat de Mihai Măniuțiu) introduce încă de la început convenția lui despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie să
se tacă. Pretextând un interviu gazetăresc iritant (folosind voci
înregistrate) despre premiera spectacolului în curs, luat chiar coregrafei și solistei
Andrea Gavriliu de o reporteră de la Radio România Cultural, răspunsurile
traduc, în limbajul corpului, al mișcării scenice și prin mimică, stări de
spirit (jenă, ezitare, exasperare). În cazul de față, nu se poate vorbi despre estetica
spectacolului în desfășurare (onirism, suprarealism, hiperrealism,
postmodernism ș.a.), nu se pot defini dansul, viața, visul, moartea, existența,
nonexistența ori nimicul. Tot ceea ce contează cu adevărat este inexprimabil și
nu poate fi limitat prin descrieri. Dar, până la urmă, ceea ce nu ar trebui să
conteze, intrând sub incidența nimicului, beneficiază de același regim al
inefabilului. Pentru că în spatele nimicului se ascunde ființa?
Andrea Gavriliu construiește un limbaj coregrafic a cărui sintaxă se suprapune
deplin peste sintaxa textului (în mod excepțional, scena cu chestionarul prelucrat
și extins, din Jurnalul lui Max
Frisch). Limbajul coregrafic inventat de Gavriliu, pe acompaniamentul sonor, pe
alocuri original, iar în rest armonizând o varietate de fragmente muzicale (compozitor:
Mihai Dobre) este de o precizie uluitoare, cu mișcări gândite la milimetru și
executate impecabil atât de solistă, cât și de cei aleși de ea să o însoțească
în periplul scenic ritmic ori sacadat, multiplicându-se rizomatic. Andrea Gavriliu nu doar creează
o coregrafie surprinzător de logică, îmbinând de la mică distanță stiluri
diferite (de la pași de balet la pași de breakdance, trecând prin tipologii
coregrafice moderne, pașii fiind stilizați, mișcările sintetizate, ajungând la
un stil propriu, deopotrivă de finețe și geometrie), ci reușește să fie ludică,
amuzantă și ironică. Iese în evidență dintre toți, chiar când nu e în
prim-plan, prin absența efortului (mișcările i-au intrat în carne și țâșnesc de
undeva dinăuntru), dar și prin exactitatea cu care împlinește propria
coregrafie. Iar ceilalți 9 dansatori și dansatoare, majoritatea actori (5
cupluri coregrafice, în total) o urmează ca un arc reflex.
Dintr-un spectacol autoreferențial cu și despre dans (o coregrafă
experimentează noi formule de dans, 3 ore după miezul nopții, pregătind împreună
cu trupa un spectacol de teatru-dans, care să aibă ca punct de plecare un poem
al lui Paul Celan), se ajunge la un spectacol ce trimite, asemenea unui
solilocviu infinit, la viața pe care învățăm să o trăim (”nebuni sunt cei ce
încetează să fugă de ei înșiși”), la spectacolul lumii (”poate că spectacolul
acesta nici nu există”), al vieții/scenei ca vis (sau poate că există doar în
visul autorului său), ca sumă de alegeri, ca responsabilitate față de cei
apropiați, la dragoste (mișcări senzuale cadențate, încadrate aceleiași
matematici coregrafice), la inconștient și psihanaliză (”visele încetează după
moarte?”), la divinitate ca nenumit (apofatism), și, nu în ultimul rând, la moartea
pe care nu o înțelegem deoarece moartea nu poate fi trăită.
Or, noi înțelegem doar ceea ce ne e dat să experimentăm, să trăim. Misterul
morții se aseamănă cu misterul inconștientului. Dacă murind, pierdem simțirea,
conștiința, eul, așa cum o facem adesea în somn, poate că visul cel mai adânc
ar fi indiciul firav despre ceea ce nu se
poate vorbi și trebuie să se tacă.
În acest caz, nu putem vorbi despre moarte și, scrâșnind din dinți, nu acceptăm
irepetabilul individului (”Nimeni nu ne frământă din nou din pământ și argilă”,
P. Celan, Psalm). Și avem dificultăți
în a accepta până la capăt că acest/acel corp ce trăiește prin toți porii,
această/acea privire, acest/acel gest, unice și irepetabile, vor pieri, odată
cu dispariția noastră ori a cuiva drag. Cine n-a murit, nu ar putea înțelege.
Și nu putem muri prin altcineva. Însă ne rămâne durerea pierderii unei ființe
dragi. Și o teamă nesfârșită că nu o putem evita sau împiedica.
Spațiul scenic minimalist este amenajat de Tudor Lucanu: panoul de
proiecție pe fundal, cu funcție multiplă, oglindă deformatoare sau cortină
translucidă, simetrii utile (boxele uriașe laterale prin care intră/ies
dansatorii), ruloul de hârtie din care Andrea Gavriliu își improvizează cu
dexteritate o fustiță de balerină, saltelele, lateralele cu jocuri de lumini etc. Proiecțiile cu imagini sfâșietoare (file din
evenimentele care au marcat memoria omenirii) și vocea percutantă a lui Marcel
Iureș ne reamintesc cât de fragili suntem în fața propriilor dureri sau temeri.
(3 ore după miezul nopții,
scenariul și regia: Mihai Măniuțiu, dramaturgia: Anca Măniuțiu, distribuția:
Andrea Gavriliu, Vladimir Albu, Teodora Budescu, Roxana Fânață, Flavia Giurgiu,
Adrian Loghin, Camelia Pintilie, Ana Pop, Antonia Teișanu, Vlad Troncea/Ciprian Valea,
coregrafia: Andrea Gavriliu, scenografia: Tudor Lucanu, muzica originală și
ilustrația muzicală: Mihai Dobre, Teatrul ”Tony Bulandra” Târgoviște, în cadrul
Întâlnirilor Internaționale de la Cluj,
ediția a VI-a, 5 octombrie 2016)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/10/in-spatele-nimicului-se-ascunde-fiinta.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu