Ce am făcut în ultimii 100 de ani, să zicem din 15 octombrie 1917 când a
fost executată Mata Hari și până-n octombrie 2017 când Sophia, primul robot
umanoid, cetățean al Arabiei Saudite, luptă pentru drepturile femeii și ale
omului?
La această întrebare încearcă să răspundă performance-ul Mașina se oprește/Mașina Apocalipsei, regizat de Tilman Hecker, printr-o mixtură de sci-fi, teatru nondramatic, dar și
dramatic, devised, dar și cu scenariu
asumat, definit prin paradoxal și cultivarea ambiguității. Realizat în cadrul
proiectului de rezidențe artistice UnderAct
al Asociației Compania FaPt, a avut premiera pe 10 decembrie 2017 la TNI.
Textul se inspiră din trei cărți – The
machine stops de E.M. Forster, Apocalypse
de D.H. Lawrence și Homo Deus. A Brief
History of Tomorrow de Yuval Noah Harari. Dacă primul text conferă firul
narativ, celelalte două furnizează câteva idei pentru filosofia ce susține
spectacolul.
Inițial conceput ca spectacol-lectură, urmând un fir narativ (călătoria
mamei lui Kuno pentru a-și vedea fiul), spre final se dramatizează (ieșirea lui
Kuno la suprafața pământului), dar performance-ul nu are personaje, actorii
devin voci în poveste și în afara ei (Andreea Boboc, Georgeta Burdujan, Adi
Carauleanu, Petru Ciubotaru, Haruna Condurache, Petronela Grigorescu, Andrei
Sava, Catinca Tudose, Gelu Zaharia),
voci care se acordă sau se suprapun polifonic pe muzică armonioasă sau
stridentă (vioară: Oana Severin, pian: Ramona Cojocaru). În mod neașteptat,
poezia și emoția își fac loc în spațiul scenic auster, dominat de reflectoare
ce urcă sau coboară, în funcție de moment, presărat cu stative pentru portativ (stage
design: Tilman Hecker). Lirismul constituie o excepție de la atmosfera
postdramatică dominantă și contrastează cu întreaga construcție spectaculară.
Impresionează trecerile fulgurante între scene și schimbările imprevizibile ale
spațiului audio-vizual, sincronizarea luminilor și sunetului. Iar când toți
actorii intonează un cântec în limba germană, o senzație de colind străbate
scena.
Dacă în ultimul secol omul s-a confruntat cu foametea, boala și războiul,
astăzi e mai puțin probabil ca oamenii să moară de foame decât din cauza alimentației
proaste, de boală decât de moarte bună, uciși de teroriști decât prin
sinucidere. Tehnologia pe zi ce trece tot mai avansată, creșterea speranței de
viață (”40 de ani a devenit noul 70”), dezvoltarea inteligenței artificiale
reprezintă noile provocări. În același timp, omul s-a îndepărtat de cosmos și
s-a însingurat de mediul natural și de ceilalți oameni, înconjurat de gadget-uri. Raportul omului ca
microunivers cu macrouniversul nu mai interesează astăzi. Stilul de viață tradițional
a fost înlocuit de modul de viață hi-tech.
Mașina (Internetul) ne izolează într-o cameră și ne menține în același timp
conectați, dar într-un mod artificial, lipsind contactul direct, epidermic cu
lucrurile, cu ceilalți. Nu mai avem acces la bucuriile simple, nu mai privim
soarele, luna, stelele. Ne privim prin intermediul camerelor și vorbim prin
intermediul microfoanelor. Trăim Apocalipsa în fiecare zi, lăsându-ne conduși
de lumea virtuală, refuzând ”conexiunea cu universul, cu omenirea cu familia”,
împotrivindu-ne la ceea ce e firesc.
Printr-o apologie a simțurilor și o critică a omului din era tehnologică, a
omului ”mort-viu”, care nu mai simte nimic și căruia îi e imposibil să-și mai
imagineze ceva, dominat de o dorință inexplicabilă de mai mult și de o
insațietate de nesatisfăcut, este criticat ”cel de-al doilea creștinism”, glorificându-l
pe omul slab compatibil cu o asemenea viață artificială. Omul puternic, dornic
să respire aerul tare al munților, este anihilat în plan religios și politic de
dominația omului slab, aliat cu noile tehnologii și cu modul de viață impus de
acestea; supraomul (omul upgradat din ce în ce mai mult, aliat cu robotul și
computerele), copiii creați genetic sau folosirea inteligenței artificiale la
om ar putea conduce în viitor la sfârșitul civilizației umane.
Dana Țabrea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu