Din prima secundă în care Krista Birkner și-a făcut vizibilă apariția, din
modul simplu în care își balansa picioarele pliate pe mânerul unui scaun, în
același timp trădând un simț scenic aparte, aptitudini deosebite de mișcare
scenică și o dezinvoltură excepțională, am înțeles că am în față o actriță aparte.
În calitate de partener scenic, Daniel Bucher îi face față cu brio, cei doi
reușind să ducă la capăt conceptul regizoral destul de complicat (dezvoltarea ideii
potrivit căreia mântuirea e posibilă doar trăind singurătatea absolută) plasat
într-un decor minimalist, dar imprevizibil prin ridicări și coborâri în rampă și
prin modificările neașteptate spre final, cu valorificarea tuturor elementelor
de recuzită și resemnificarea acestora. Dacă Daniel Bucher pare să raționeze
mai mult asupra indicațiilor de regie înainte de a le transforma în gesturi, Krista
Birkner preia rolul într-un mod foarte teatral, iar faptul că nu cade-n capcana
identificării dintre persoană (om) și personaj nu înseamnă că nu e credibilă.
Dimpotrivă, e extrem de convingătoare artistic chiar dacă nu joacă stanislavskian.
De departe cel mai interesant moment din spectacol e unul neoexpresionist
cu imaginea femeii crucificate de durere pe orizontală, în patul conjugal, odată
părăsită, cu decorul în pantă abruptă. Imaginilor cristice mai mult sau mai
puțin postmoderne din spectacolele sibiene li s-ar putea dedica un studiu
aparte. Inclusiv în cadrul microstagiunii, acestea apar în mai multe dintre
propunerile regizorale, printre care Hedda
Gabler (regia: Botond Nagy). Numai că în Hedda Gabler e vorba de un moment naturalist, fără implicații
religioase. Imaginea răstignirii lui Eilert și a rănilor simbolice nu-i decât
una din modalitățile prin care tânărul regizor Botond Nagy alege să exprime
frustrarea Heddei Gabler atunci când își simte trădat idealul în dragoste: a
avea viața și moartea unui om în propriile ei mâini și a putea dispune de
acestea după bunul plac, din capriciu. Momentul crucificării din Scene dintr-o căsnicie, o mixtură creată
prin sound, light design și performanța expresivă a actriței Krista Birkner, e imposibil
de redat în cuvinte.
Scenaristul și regizorul selectează și reconstruiesc câteva scene din filmul/serialul/scenariul
lui Bergman într-o manieră voit seacă pentru a reda cotidianul unei căsnicii în
cădere liberă destul de realist și fără tușe, iar altele, chiar dacă mai cu
sevă și inflamate (se poate observa un ușor crescendo în acest sens), se
datorează în mare parte interpretării conferite de actori și nu se dezic de la
formula spectacolului distant. Deși, în subsidiar, iar pe alocuri și ca element
spectacular principal lupta dintre concepțiile de fond ale celor doi soți dobândește
accente acerbe, cinice, chiar caustice. În final, diferendele dintre cele două
moduri opuse de a gândi viața, dragostea, relația de parteneriat dintre soți și
rolul conjugal trec din planul conceptual în cel fizic. Krista Birkner dă acum curs
unui personaj demențial, iar în felul său și Daniel Bucher o urmează în
învolburare. Unul dintre marile atuuri ale spectacolului constă în faptul că,
atunci când decorul e modificat pe verticală (dormitorul conjugal și camera de
zi devenind biroul lui), actorii joacă foarte aproape de spectatori (oricum, e
vorba de un spectacol cu publicul pe scenă), iar din jocul lor se creează subtile
efecte de interpretare, regizate pe linie. Uneori, indicațiile regizorale
transpar din gesturile actorilor, fiind foarte evidente opțiunile lui Charles
Muller, urmărind să sugereze anumite chestiuni, dar și să folosească în detaliu
elementele de decor.
Am păstrat pentru finele acestui articol ideea din titlu care m-a frapat și
continuă să mă preocupe. Atunci când cei doi își pun problema semnificației căminului
conjugal, personajul feminin insistă pe ideea de securitate, iar el, paradoxal,
pe cea de singurătate. Dacă la început singurătatea în doi și modul diferit de
a percepe dragostea (ca intimitate, respectiv erotism) era problema, ulterior
răsturnarea conceptului de securitate este esențială: ”Singurătatea este
absolută. (…) Nu contează ce formă de comunitate inventezi – religioasă,
politică, artistică, erotică – va fi întotdeauna o ficțiune. (…) Uneori, cineva
este sedus de ideea unei comunități, dar nu trebuie să uităm că aceasta este o
iluzie. Trebuie doar să fii conștient că trăiești în singurătate absolută. Și
asta este practic mântuirea”. Personajul masculin absolutizează singurătatea,
indiferent că e vorba de cuplu sau de o societate de un anume tip. Orice formă
de alianță interumană, bazată pe credințe, mentalități, gusturi comune sau
chiar pe sexualitate este percepută de el ca fiind un joc al minții. Eliberarea
de iluzii, iar nu cufundarea în ele reprezintă, în termenii lui, salvarea. Nu
mai e vorba de mântuirea creștină prin dragoste, ci de chiar opusul acesteia. Asistăm
la o răsturnare a vechilor valori privitoare la cuplu și la instituirea altora noi.
Nu există securitate, doar singurătate, iar cea din urmă este, în opinia lui,
unica interpretare ce poate fi acordată securității care pentru ea reprezintă
un fapt, o certitudine și o nevoie. Deși regizorul jonglează cu rolurile celor
doi (rol în rol), în special cu cel al personajului feminin, iar Krista Birkner
are o maleabilitate artistică și o ușurință cameleonică de a trece de la unul
la altul, mergând la extreme (îngenunchind în fața bărbatului și pretinzând că
nu-l mai vrea, încercând să-l seducă din nou și renunțând cu furie, toate
aceste ipostaze diferite și opuse fiind interpretate voit exagerat și cu
dramatism, totuși, după cum am mai menționat, având o distanță considerabilă în
raport cu rolul).
Renunțând să mai credem în
mântuirea în doi, în absența celuilalt semnificativ, s-ar părea că ne rămâne doar
mântuirea prin singurătate și o teamă care urlă în noi (agonia cuplului), dat
fiind că totul e permis – să trădezi/să fii trădat, să umilești/să fii umilit, să
părăsești/să fii părăsit, să-i provoci partenerului ori să-ți provoace o durere
imensă, adică să-l ”crucifici” (ori să te ”crucifice”). Sau poate că singurătatea absolută, prin care mântuirea devine posibilă, nu-i decât
întâlnirea cu celălalt absolut. Dacă pentru ea Dumnezeu a fost și rămâne el,
din punctul lui de vedere, întâlnirea cu alteritatea absolută nu poate surveni decât
acceptând singurătatea absolută și prin renunțare (la familie, copii, dragostea
ce încă-l mai leagă de ea) și alegerea unei partenere arbitrare de care doar să
se ”îndrăgostească”. Doar astfel el își poate urma calea eliberării.
(Scene dintr-o căsnicie/ Szenen Einer Ehe de Ingmar Bergman,
regia: Charles Muller, decor și costume: Dragoș Buhagiar, dramaturgia: Olivier
Ortolani, light design: Philippe Lacombe, muzica: Gast Waltzing, cu Krista
Birkner de la Berliner Ensemble/Marianne și Daniel Bucher/Johan, coproducție:
Théatre Municipal Esch-sur-Alzette Luxemburg și Secția Germană a TNRS, prezentat
în cadrul microstagiunii BRD Scena9, 22 martie 2018)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/05/mantuirea-ca-singuratate-absoluta_14.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/05/mantuirea-ca-singuratate-absoluta_14.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu