Deși am auzit că unii spectatori râdeau, nu aș integra spectacolul Cristei
Bilciu în categoria comediei și deși substanța poveștii este una gravă – nici
sub cea a dramei. Dincolo de distincția comedie-dramă, aș considera spectacolul
ca fiind unul supranaturalist și bizar. Chiar dacă se pleacă de la o experiență
reală, a regizoarei însăși, Crista Bilciu dovedește că poate să se detașeze de
această experiență subiectivă trăită cândva, în și prin spectacol, apelând la o
estetică accentuată. Astfel, se reușește prin eliberarea de subiectivism, prin faptul
că nu se cade în capcana emotivismului (melodramaticul nici măcar nu intră în
discuție) și prin valorificarea potențialului actorilor, începând cu Ada Lupu
în rolul principal.
De altfel, în ceea ce privește valorificarea potențialului actorilor, aș
putea spune că stagiunea 2018-2019 a început în forță. Și cu surprize. Cea mai
mare o reprezintă modul în care aptitudinile actorilor sunt scoase în evidență
și puse în valoare în Ținuturile joase
(după Herta Müller, regia: Mihaela Panainte, premiera: 13 octombrie 2018) în
special prin coregrafia conținând mișcări contorsionate foarte sugestive
(coregrafia: Oana Sandu), aducând actori de comedie în posturi grave, dramatice
(Horia Veriveș), un aspect extrem de binevenit. Nu doar individual, ci chiar și
sub formă de cor antic, ca personaj colectiv, actorii fuzionează foarte bine
dând concretețe abstracțiunii conceptuale a spectacolului Mihaelei Panainte, un
spectacol de stare creată prin sunet și mișcare
scenică. La fel se întâmplă și-n ceea ce privește valorificarea actorului și în
Memoria apei (de Shelagh Stephenson,
regia: Irina Popescu-Boieru, premiera: 3 noiembrie 2018) unde actorii se întrec
pe ei înșiși în momente de mare expresivitate scenică.
Revenind la Ana de hârtie, rolul
titular al Adei Lupu este cel mai pregnant reliefat atât în ipostază filmică,
cât și în ipostază teatrală. Micromonologul filmat de la început o pune pe Ada
Lupu în competiție cu ea însăși în monologul scenic care îi urmează. Convingătoare
și totodată de o teatralitate impecabilă, Ada Lupu preia tonul întregului
construct spectacular: detașare de situația personajului, distanțarea rolului
de omul din spatele actorului, nici un pericol de a cădea în sentimentalism,
emotivism sau melodramă. Într-un cuvânt: teatru veritabil.
Dumitru Georgescu are roluri multiple asemenea tuturor celorlalți actori,
dar se distinge în special prin rolul travestitului fără chip (la un moment
dat, simbolul anorexiei sau chiar al morții). De o maturitatea artistică
admirabilă, adolescentul care a plecat din Iași acum câțiva ani s-a reîntors un
actor stăpân pe sine, cu o putere de disimulare actoricească și un cameleonism
scenic de invidiat. Se mulează excelent pe roluri, după personajele redate,
trecând de la o ipostază la alta cu dezinvoltură. Are voce și interpretează
excelent songurile, este foarte potrivit și pentru pasajele conținând mișcare
scenică ce i-au fost încredințate. Oana Sandu excelează în rolul pitoresc al cerșetoarei
din parc, Diana Chirilă în rolul mamei neglijente, iar Dumitru Năstrușnicu în
rolul pictorului orb sau în cel al bunicului (roluri de atitudine și
compoziție, celelalte fiind tot de atitudine, dar folosind ceva mai mult din experiența
scenică și personalitatea sa). Fiecare dintre actori (exceptând rolul
principal) are roluri multiple foarte clar delimitate, fiecare dintre ele fiind
compus cu migală și observându-se intervenția regizorală în construirea
rolului.
Sunt în cea mai mare parte roluri de compoziție accentuată (bunica aduce cu
Marius Manole din Între noi e totul bine), folosirea songurilor ori a măștilor
amintind vag de stilul lui Radu Afrim, atmosfera fiind însă diferită, mai
diluată ca stare, iar estetica reliefată și limpede (supranaturalism absurd, cu
hint-uri de pop-art). Am putea identifica o componentă feministă (lupta femeii
cu imaginea impusă de societate și de opinia comună, cu idealurile de revistă –
90, 60, 90, alături de un sentiment de revoltă și un refuz de a se conforma la
asemenea pseudoidealuri), fără a avea de a face cu un spectacol-manifest. De
asemenea, am mai putea identifica o componentă documentară, incitând la detalierea
unor statistici privind cazurile de anorexie, bulimie sau tulburările de
alimentație din rândul adolescenților, soldându-se cu moartea accidentală sau
autoprovocată. Fără a putea însă vorbi de un spectacol cu miză documentară
propriu-zisă.
Metafora oamenilor de hârtie ar putea fi interpretată în multe feluri.
Adolescenta bulimică, eroina scenariului realist transformat în supranaturalism
scenic are sufletul gol, asemenea unei foi de hârtie. Ea încearcă să își
deseneze viața, să își scrie propriul destin, numai că interpretează greșit
vorbele pictorului orb, un fel de profet. Crista Bilciu încearcă să atingă o
zonă mitologică, dar se abate din drum. Spectacolul se construiește ca un joc,
iar nu ca un puzzle, în sensul că nimeni, nici măcar ea nu anticipă rezultatul
final sau produsul finit. E genul de spectacol pasibil a suferi modificări de
la o reprezentație la alta, chiar și în ceea ce privește estetica. Vorbele profetului
(pictorului orb) intuind goliciunea ei interioară fac trimitere la anorexie mai
mult decât la faptul că ar fi forma de un destin în formare. Cumva, Ana străbate
etapele formării pe dos, plecând de la răstălmăcirea interiorității. Nu
spiritul e cultivat ci absența grăsimii și a cărnii de pe oase; în spatele
nimicului de grăsime și carne, Ana crede că va regăsi ființa înspre care a
trimis-o profetul, ființa ei cea mai profundă, pe sine însăși. Ar putea fi
vorba de modul în care adolescenții se caută astăzi în idealuri greșite, despre
răsturnări ale valorilor, despre greșeli și fatalitate (imposibilitatea
întoarcerii). Aparent și realist, scenariul conține câteva simboluri care te
pun pe gânduri fără a îngreuna parcursul privitorului (adică pot constitui teme
de meditație sau nu): farul, călătoria inițiatică, întâlniri esențiale etc.
Personajele pitorești ar putea avea corespondent mitologic (Sfânta Vineri –
cerșetoarea, călătoria inițiatică spre înțelepciune ș.a.). Numai că regizoarea
se oprește cumva la jumătatea drumului, estetica surclasând simbolistica și
gravitatea mesajului.
La un moment dat, într-o încercare de depășire a convenției, scenariul este
dus în derizoriu (scena cu emisiunea, inima și creierul Anei), momentul e
foarte bizar, la limita dintre pictură (scenică) naivă și pop-art. Mănușile de
box (pulsațiile inimii), vorbăria femeii (creierul/rațiunea) sunt intenții de
ironie scenică care induc perplexitate. Deruta merge până acolo încât, în loc
să simt nevoia să rumeg cele vizionate, părăsesc sala se spectacol și mă duc
țintă să îmi comand o shaorma și o bere de cicoare.
(Ana de hârtie, text, regie,
scenografie, video design: Crista Bilciu, distribuția: Ada Lupu, Diana Chirilă,
Oana Sandu, Dumitru Năstrușnicu, Dumitru Georgescu, premiera: 28 octombrie
2018, Sala Uzina cu Teatru, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” din Iași)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/11/ana-despre-oamenii-de-hartie.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu