miercuri, 1 iunie 2011

Flash Euroart I


A cincea ediție a festivalului de teatru EuroArt a avut loc săptămîna trecută (22-29 mai) la Iași. Recunosc că inițial nu am fost prea impresionată de program, de aceea nici nu am semnalat evenimentul. Totuși, nu am lipsit niciodată de la festivalul din mai, odinioară intitulat de comedie și am decis să încerc măcar două spectacole. Am redeschis programul și am ales pentru 24 mai, Teatrul ’74 Tg. Mureș, cu spectacolul Joc fără manual de întrebuințare de Roxana Magdalena Pântice, montat la Casa Studenților. Regia: Timur Felix Mihancea. Distribuția: Cristina Iușan, Oana Galan, Bianca Holobuț, Andrei Chiran, Radu Tudosie.
Prin tematica abordată (schimbul de parteneri între două cupluri, swing) și trecînd peste implicațiile politice prezente în piesă (scandalurile MISA, dragostea universală prost înțeleasă) acest spectacol poate interesa în special tinerii, pe cei ce gustă teatrul nonconformist. Am apreciat decorul extrem de minimalist (scenele se schimbă odată cu așezarea altfel a unor perne pe podea), cu toate acestea, cei patru protagoniști susțin foarte bine prin jocul lor întreg scenariul și reușesc să mențină atenția spectatorului pe parcursul celor mai puțin de 60 de minute cît durează reprezentația.
Am ales acest spectacol pentru actualitatea mesajului. Extrapolînd ceea ce se întîmplă în succintul scenariu de față, cred că acesta vizează, de fapt, un mod de a fi în plan erotic al societății secolului XXI. În mod clasic, astăzi se perpetuează încă ideea de cuplu. Oamenii se angajează în parteneriate afective, prietenii, uniuni consensuale, căsătorii. Cei rămași în afara unei asemenea legături formale, ori găsindu-se într-o relație nemulțumitoare, insuficientă sau aparentă, folosesc lumea internetului (site-urile matrimoniale), pentru a-și umple golurile existențiale.
Schimbul de parteneri pe diagonală, la un nivel generalizat conduce la următoarea situație: există un număr limitat de indivizi (să zicem utilizatorii site-ului matrimonial X), care formează, rînd pe rînd, așa numite cupluri ori, pur și simplu, prin rotație se cunosc, în timp, cu toții între ei. Ridicolul situației la care mă refer face ca la un moment dat utilizatorii respectivi să formeze o rețea, ca o pînză de păianjen, ale cărei fire să conducă de la unul la altul. Nu-mi dau seama care ar putea fi motivul care a dus la apariția acestui fenomen în societatea actuală, în rîndul utilizatorilor de site-uri matrimoniale, dar identific unele cauze: plictisul individului normal de astăzi, indiferent de situația maritală, după o zi de lucru, odată ajuns acasă (deschide internetul și începe să caute să-și alunge starea de urît); încercarea de a evada din prezent (lumea virtuală poate constitui o alternativă); nevoia de distracție (omul poate resimți nevoia unei detensionări facile) etc.
Prin toate acestea, erotismul astăzi, oricît de serioși ne-am pretinde, nu mai poate depăși nivelul unui joc, mai mult - a unui joc cu reguli aleatorii, ori care se stabilesc din mers, cu alte cuvinte, fără manual de întrebuințare.


Dana Țabrea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu