Filmul se evidentiaza prin iscusinta psihologizarii caracterelor. Pentru cine va avea curiozitatea sa-l vada, filmul nu este doar o fila de istorie, pariind si pe o radiografierea unor trairi umane. Este o incercare de decliseizare a peliculei romanesti care se adreseaza publicului larg. Am remarcat cum jongleaza regizorul cu starile personajelor. Trairile personajelor, fara a se stinge in drama si fara a cadea in melodrama, dau tonul unei ”cinemagii” de talie europeana, care cu subtritrarile de rigoare, are multe de zis Europei despre noi. Si bune si rele, cu ironie si umor de calitate, acest film ramane doar in aparenta un construct menit sa faca hazul omului obisnuit.
Cu toate acestea, raman deschise o serie de intrebari: strict ca fila de istorie, de ce l-a atras pe regizor anul 1992 (construit la detaliu, printre altele prin arhivele continand inregistrari ale venirii megastarului american Michael Jackson in Romania)? De ce ar putea fi acest an relevant pentru noi astazi? Poate ca luarea cu asalt a clinicii de recoltare de sperma de catre muncitorii de la Aro poate conta ca o subtila aluzie la mineriade. Nu stim insa cum se situeaza regizorul fata de regretatul fenomen al mineriadelor (chiar daca au trecut, au lasat poate semne). Deoarece el nu se pronunta explicit asupra acestui fapt.
Despre distribuirea Monicai Birladeanu in rolul Manuelei, dat fiind ca personajul se gaseste la confluenta unor trasaturi de caracter usor diferite, ca sa nu spunem opuse, nu pot spune decat ca a fost una interesanta. Idealizand, are acest rol (Manuela) ar putea avea de a face cu miturile omului contemporan. Dintre acestea, as aminti in prezentul context doar unul – sa-l numim basmul Cenusaresei de Romania : Cenusareasa asteapta printul de peste mari si tari, in cazul actualului scenariu din Franta, pentru a-i potrivi condurul fericirii, menit sa-i transforme radical si in timp record viata.
Banuiesc faptul ca sursa umorului, un atu pentru film, traduce situatii comice din viata reala si adapteaza asemenea momente, pentru a le putea prelua si folosi in pelicula. Ramane un mister cum pune regizorul in joc psihologia omului din spatele actorului pentru a crea momente din viata personajelor. De asemenea, destul de ambigua mi se pare imaginea de final a filmului. Daca ar fi sa explicitam o metafora, ma intreb ar putea transmite acesta imagine Europei despre romanii din Romania ?
Dana Tabrea
(Lungmetrajul
"Despre oameni si melci" (cu Andi Vasluianu, Monica Birladeanu, Dorel
Visan si Andreea Bibiri, regizat de Tudor Giurgiu, cu scenariul semnat de Ionut
Teianu), a avut Premiera de Gala la Cinema City si Cinema Victoria din Iasi pe
15 septembrie 2012).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu