Recenzie la
cartea ”Hipnoza”, Autori: Judith Pintar și Steven Jay Lynn, Editura Trei, 2012,
Colecția Psihologia pentru toți, traducere de Anacaoana Mîndrilă-Sonetto, nr.
pag: 275.
Cartea celor doi
autori autori americani despre hipnoză este extrem de bine structurată și
documentată. Tema este introdusă prin apel la un roman din secolul al XIX-lea
scris de George du Maurier (capitolul 1). Acest artificiu atrage atenția
cititorului. În același timp, avansează principalele repere ale problemei în
discuție: 1. Raportul dintre hipnotizat și hipnotizator; 2. Natura hipnozei; 3.
Efectul hipnozei asupra memoriei și asupra identității personale. Ceea ce m-a
dezamăgit, însă, a fost faptul că în loc să insiste mai multe pe tehnica și
practica hipnozei, așa cum m-aș fi așteptat din titlul cărții, autorii au optat
pentru o prezentare istorică a fenomenului hipnozei: apariția și semnificația
mesmerismului sau despre magnestismul animal la sfârșitul secolului al
XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea (capitolul 2); hipnoza modernă în
Marea Britanie, secolul al XIX-lea (capitolul 3) – termenul de ”hipnoză” este
efectiv introdus în vocabularul medical; impactul socio-cultural al
mesmerismului în Statele Unite ale Americii în secolul al XIX-lea (capitolul
4); fenomenul hipnozei în Franța secolului al XIX-lea (capitolul 5); hipnoza în
prima jumătate a secolului al XX-lea (capitolul 6); hipnoza în a doua partea a
secolului al XX-lea (capitolul 7 ) - analiza întrebării privind hipnoza ca
stare mentală; hipnoza la sfârșitul secolului al XX-lea (capitolul 8) – disputele
privind faptul că hipnoza ar putea fi sau nu folosită pentru a induce amintiri
false pacienților și întrebarea dacă aceasta provoacă sau nu identitatea
disociativă și, în sfârșit hipnoza la
începutul secolului al XX-lea și începutul secolului al XXI-lea.
Dintre toate, de
departe cel mai interesant, am găsit a fi capitolul al VIII-lea. Folosirea
hipnozei pentru reactualizarea amintirilor traumatice s-a dovedit a fi o lamă nicidecum
tocită, ci cu tăișul acuns. Atunci când s-a dovedit că prin sugestie îi pot fi
induse pacientului amintiri false. În același tip, hipnoza a fost blamată în
presa timpului (sfârșitul secolului al XX-lea) pentru că ar fi fost folosită în
crearea de personalități multiple (identitate disociativă) la persoanele asupra
cărora a fost folosită.
Până și Freud
folosea sugestia (fără să abuzeze, ba chiar evitând termenul de ”hipnoză”) pentru
a-și trata pacientele nevrotice (suferind de nevroză obsesională ori isterie),
asistîndu-le în reactualizarea amintirilor traumatice uitate ori refulate. Însă
unii cercetători pun serios la îndoială chestiunea. În concepția adversarilor
hipnozei, asemenea amintiri false nu sunt decât create în pacienți,
folosindu-se forța sugestiei. Mai mult, personajul care își amintește nu-i
decât un dublu al conștiinței subiectului, hipnoza devenind vinovată în opinia
acestor adversari de fenomenul TPM ori TID. Teoria lui Freud despre refulare
era centrată pe conflictul dintre eu și supraeu, de asemenea pe uitarea în mod
inconștient a unor experiențe traumatice, care nu corespund autoreprezentării personale despre sine. Psihanaliza miza pe
reactualizarea amintirii traumatice refulate pentru vindecare. Însă au existat
și cercetători care au arătat că amintirile pot fi modificate, ba mai mult,
construite prin sugestie. Experimente folosind tehnica hipnozei bazată pe
regresia de vârstă au arătat cum subiecților le pot fi induse amintiri false,
un anume procent ajungând chiar să aibă convigerea că amintirile lor sunt reale
(p. 192), lucru care nu se întâmplă efectiv atunci când subiecții nu sunt
hipnotizați.
Teoriile privind
TID (tulburarea de identitate disociativă) nu sunt susținute prin conceptul de
refulare formulat de Freud (pentru care psihicul uman apare organizat pe
niveluri/straturi supradimensionate – conștiința deasupra, iar inconștientul
dedesubt). Dimpotrivă, așa cum susține Janet, scindarea conștiinței în
componente în loc să apară pe verticală, se produce pe orizontală. Potrivit
acestei concepții disociative despre amintirile refulate, o amintire traumatică
este izolată de conștiința obișnuită, ajungând să existe într-un ”flux paralel
al conștiinței” (p. 194). Modelul posttraumatic modern al tulburărilor
discoiative se bazează tocmai pe concepția lui Janet despre disociere, iar nu
pe conceptul de refulare freudian. Potrivit acestui model, ”psihicul uman poate
crea personalități multiple ca reacție la trăirea în copilărie a unui abuz...”
(p. 194). Există, însă, cercetători care susțin că diagnosticul TID ar
reprezenta un construct cultural, iar simptomele s-ar manifesta în urma unor
sugestii date de terapeut ori influențe
mass-media etc. (p. 195). Într-un final, în număr restrâns, sunt și unii care
susțin că simptomele ar fi false ori autoinduse. Herbert Spiegel, terapeut,
susține ipoteza construirii personalităților multiple, discordante prin
intermediul sugestiei și al hipnozei (studierea cazului Sybil, pacient, Wilbur,
terapeut) – p. 200. Chiar dacă a reprezentat instrumentul descoperirii
personalităților multiple ori cel prin care acestea au fost create, hipnoza a
jucat un rol central în cazul respectiv. Cu toate acestea, cei ce critică
hipnoza vin cu noi și reînnoite dovezi contra acestui procedeu: psihoterapeuții
care folosesc hipnoza au mai mulți pacienți diagnisticați cu TID decât cei ce
n-o folosesc (p. 202).
E adevărat că
hipnoza a fost folosită pentru crearea de amintiri false în scop terapeutic,
(Bernheim, Janet)- p. 205. Cu toate acestea, controversele privind folosirea
hipnozei rămân actuale. Re-actualizarea trecutului traumatic este deopotrivă
rodul imaginației și al sugestiei terapeutice. Istoria personală se scrie prin
apel la retrăirea experiențelor traumatizante și imaginația joacă un rol
central. Amintirile uitate sunt recuperate prin retrăirea efectivă a trecutului
și explorarea personalității prin intermediul construirii identităților
disociative. La fel de actuală rămâne întrebarea privind identificarea cauzei
unei asemenea construcții în tehnica
hipnozei și procedeul terapeutic al sugestiei.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2012/09/hipnoza.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu