sâmbătă, 29 august 2015

Un spectacol controversat


După reprezentația răsunătoare de la Bacău, din Theaterstock 2015, un festival internațional de artele spectacolului la debut, spectacolul Ziua în care nu se cumpără nimic, în regia lui Horia Suru, a stârnit deja controverse, împărțind publicul în două categorii.

 În prima tabără s-ar afla tinerii, unul dintre publicurile-țintă ale festivalului, pe care ar trebui să se mizeze maxim. Pentru această categorie spectacolul cu mesaj sociopolitic actual, punând în joc un întreg arsenal de mijloace contemporane (DJ live, light design, proiecție video), merge la țintă. În cea de-a doua tabără, aș situa publicul conservator căruia sunetul din boxe le-a violat timpanele. Din păcate, nu e vorba de nicio greșeală de regie, Horia Suru a afirmat într-un interviu că a intenționat să facă un spectacol care să urle. La propriu, nivelul de decibeli nu cred să treacă pragul admis; metaforic, spectacolul urlă într-adevăr despre ceea ce ne doare în societatea consumistă din care volens nolens facem parte.

Spectacolul curge cu o fluență considerabilă, prin storytelling: performerii (delimitarea actor-personaj) spun poveștile unor personaje (cuplul Andrei-Petra, bătrânii nemulțumiți și asistenții lor de la azil, Kati și Irina, rivale, cântând la un eveniment caritabil, Ana, vânzătoarea frustrată), din spatele mizanscenei însuși regizorul sugerează o poveste (despre obstacolele întâmpinate până și-a văzut montarea acceptată la TNB). În absența altei soluții, regizorul traduce soluția propusă de dramaturg: fragmente de text ori imagini ilustrative sunt proiectate pe ecrane laterale sau de fundal. Decorul este minimalist, schematizat, algebrizat (”X” și ”0”, ”+”, ”Ñ” inversat sunt simboluri identificate pe cutiile pătrate ce compun scenografia de fundal, decorul fiind ulterior descompus). Semnele, care par să țină de un algoritm ludic, necunoscut, spun și ele o poveste. Abia odată cu explozia de la mall (punct culminant și central), scenariul devine lizibil în montare.

Textul anarhist al norvegianului Kim Atle Hansen, un copil teribil al teatrului contemporan, este ușor modificat la nivelul mizanscenei, astfel încât poveștile/scenele intercalate să beneficieze de cursivitate, în corespondență cu întreg arsenalul de mijloace pus în joc, însă coerența spectaculară are breșe. Ar fi fost utilă o delimitare a scenelor prin titluri pe ecranele din scenă, dincolo de ilustrările folosite, pentru ca înțelegerea situațiilor puse în joc să fie completă.

 În plus, Horia Suru apelează la roluri de compoziție și la roluri accentuate, pentru a detașa emoțional spectacolul de spectator; numai că e cu dublu tăiș, generând paradoxuri – ar putea părea că actorii exagerează din lipsă de talent ori că tușează (invers efectului scontat). În esență respectă textul, lăsând în același timp loc interpretării, și se evidențiază printr-un spectacol cu mesaj. Apoi printr-un spectacol care abundă în procedee actuale. În cea mai mare parte, se înscrie cerinței dramaturgului de a realiza o ”convenție performativă”, iar nu un spectacol în buna tradiție a școlii continentale.

 Acceptând convenția de nonimplicare brechtiană și de antireprezentaționism teatral (actorul nu imită un om, jucând un personaj, actorul este în același timp om și personaj; acțiunea scenică nu imită realitatea, ci o recreează), nu putem trece cu vederea că e unul dintre spectacolele recente care atrag atenția.

 De la critica exploatării, economiei de piață, presiunii cosmetizării exercitate asupra femeii, vocea piesei (prin vocea jurnalistei Petra suferind trauma amputării mâinilor, de pe urma căreia nu pare absolut deloc afectată emoțional, idealista care vrea să schimbe cu orice preț lumea/orice lume) va ajunge la o poziție complet inversată, antidemocratică, abuzivă, ipocrită: ”Nu, trebuie să simţi fizic, să conştientizezi puterea pe care o ai ca consumator într-o ţară bogată, şi cum, cumpărând produse ieftine, transformi piaţa într-o plantaţie de sclavi lipsită de orice respect pentru om. (…) Dar – şi asta e problema cu democraţia – trebuie să-i facem pe toţi să vrea asta. Sau – mai exact – să nu îndrăznească să mai facă altfel.” (trad. Ilinca Hărnuț, Simona Cuciurianu).

În acest mod, vocea piesei atrage atenția asupra faptului că ne dorim în permanență schimbări, de la cele de ordin personal, la cele majore, de ordin sociopolitic sau economic, unii chiar acționează prin simple cuvinte sau acte la limita terorismului înspre realizarea respectivelor schimbări, însă nu suntem pe deplin conștienți de consecințele vorbelor/actelor noastre. Schimbarea nu este niciodată plăcută… Și nici ușoară. Iar dorința de schimbare ori activismul civic (demonstrații, proteste) pot fi generate de traume personale, morale sau fizice.

Petra ajunge să arunce în aer magazinul de cosmetice de la mall din complexe personale. Mai mult, frenezia ei civică are cauze subiective. Petra își explică situații personale prin elemente ce au în vedere macrosocialul și macroeconomia. Situația ei familială este redusă la termeni economici și ideologici atunci când descoperă că mama ei biologică avusese parte de un trecut traumatizant, fusese concediată de la fabrica unde lucra, ajungând să locuiască în condiții improprii, iar fratele ei murise într-un accident de muncă. Feminista convinsă se transformă într-o activistă feroce. În urma accidentului și a propriei traume, însă, Petra revine la pledoariile stric gazetărești, dar dintr-un alt unghi.

Avem de a face cu o comedie prin detalii, text și songuri, dar textul e doar o convenție, la fel songurile, soluțiile regizorale mai mult sau mai puțin textuale (ursulețul de pluș, montajul de sticle de apă plată post-atentat), și întreg spectacolul. O parodie socială, dar și o comedie neagră până la urmă: cea care visa să zboare, rămasă fără mâini, militează pentru amputarea libertății, speranței, elanului tuturor, pentru tăierea aripilor oricui ar încerca să se sustragă societății consumiste.
 

 (Ziua în care nu se cumpără nimic de Kim Atle Hansen, regia Horia Suru, coproducție: ProDrama și Programul 9G al Teatrului Național București, cu sprijinul ArCuB, distribuția: Ilinca Hărnuț/Petra, Rolando Matsangos/Andrei, Cristina Găvruș/Kati, Olivia Alexandra Niță/Irina, Andrei Morariu/Toma, Emil Măndănac/Petru, Simona Cuciurianu/Ana, scenografia: Bogdan Costea, costume: Anca Miron, DJ live: Andreea Veder, light design: Cristian Șimon, Claudiu Stan, Richard Stan, Theaterstock Bacău, ediția I, 14 august 2015)
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu