marți, 6 noiembrie 2012

Caderea din Olimp: Visul unei nopti de vara (after)


Deși miraj al căderii din Olimp, Visul unei nopți de vară în regia lui Radu Afrim, rămâne, totuși, un miraj. Cu toate că majoritatea defăimătorilor au văzut în vis o coborâre în infern, acesta nu e decât efectul unei dezvrăjiri a lumii. Ca o mantra a însăși dezvrăjirii noastre. Cine eram înainte de cădere?
Nimeni nu ne-ar putea spune decât că  toată distracția se întâmplă la Atena, dar în 2012. Ne devine clar că zeii sunt actualii bosses. Bunăoară, ducele Atenei, Tezeu (Doru Aftanasiu), e convertit în patronul unui club, înainte de nuntă și inaugurare, care-și ia mireasă macchiato (Livia Iorga), genul nepricepător că ”orice piesă bună este o iluzie și nu există piesă proastă dacă dai dovadă de puțină imaginație”. În continuare, zânele astăzi sunt dame de consumație, Oberon (Cosmin Maxim) e un drogat, iar Titania (Anne Marie Chertic) pare o matroană. Teatrul din teatru e făcut de niște ageamii, muncitori în construcții veniți din est, de pe plaiuri mioritice, cu accente care mai de care (moldovenesc, oltenesc etc) și aplaudat la scenă deschisă de tinerimea din club. Unul dintre muncitori e numit ironic Dragobete; poate că într-un scenariu paralel, lăsând deoparte Atena, actualizarea ar fi putut alege calea valorificării miturilor românești (ielele, Meșterul Manole, drăgaica, ursitoarele etc.). În ciuda faptului că s-ar putea face un efort de imaginație în acest sens, mă reține vegetația kitsch, culminând cu nuiaua Titaniei, un pămătuf verde de plastic, nicidecum un spic de grâu.

Spectacolul funcționează ca o defulare pe viu, urmată de o sublimare imperfectă, narcotizată. De data aceasta, Afrim nu mai lucrează cu arhetipurile, coborând ștacheta, dispre nivelul mentalităților colective ordonatoare, înspre cel al cotidianului efectiv, pe de o parte, și înspre cel al sexualității nerafinate, pe de altă parte. Chiar și valorificarea mitologiei este acum sub profunzimea scontată, punându-ni-se în față o carte cu embleme aparținând vocabularului simbolic al amorului clasic, material-suport pentru formulele prin care Hermia (Loredana Cosovanu) caută să-i atingă inima lui Lisandru (George Cocoș).

Totuși, regizorul introduce cu dezinvoltură dedublări masculin-feminin, uzând de dualitatea animus-anima. Șocantă rămâne pentru unii distribuirea lui Andrei Grigore Sava în rolul Elena (de altfel, un rol destul de accentuat în stilistica-i efeminizată). Însă nimic nu putea fi mai shakespearian decât un băiat care să joace un rol feminin; la fel cum nimic nu putea fi mai afrimian decât un băiat cu trăsături de sculptură greacă în rolul lui Demetrius (Vlad Volf), care, mai înâi, o curtează cu stângăcie, evaziv, neconvingător în ceea ce privește masculinitatea pe Hermia și mai apoi, o respinge cu brutalitate, capriciozitate și surzenie afectivă tipic masculină pe Elena.
E în mersul firesc al lucrurilor ca Visul unei nopți de vară să aibă destinul oricărei magii: inițial, iluzie și feerie (să ne amintim, de pildă, abordările anilor nouăzeci, cu precădere cele din Anglia), trecând printr-o fază de intelectualizare și ajungând într-un final la dezabuzare. Din ce în ce mai mult, teatrul contemporan aspiră la realizarea unor spectacole gen instalație video. O mașinărie ultrasofisticată, funcționând impecabil, construită cu dibăcie inginerească. Spre deosebire de alte mostre ale spiritului ingineresc regizoral contemporan, spectacolul lui Radu Afrim continuă să aibă sens. În primul rând, ca mesaj universal, descifrabil dincolo de avalanșa plurisemantică de care suntem deja obișnuiți în cazul lui Afrim, reprezentația ne transmite un adevăr antic: dragostea nu cunoaște limite de timp ori spațiu, nu are vârstă, nici sex și nici vreo altă prejudecată ori discriminare nu ar trebui să i se asocieze.

În al doilea rând, după ce a afrimizat cât a afrimizat teatrul românesc contemporan (jocul cu serii de categorii estetice opuse, jocul cu sine însuși, critica Balcanilor, recuperarea experienței cotidiene într-un registru onirico-simbolic), regizorul Radu Afrim a început să de-afrimizeze. Visul unei nopți de vară se convertește astfel într-o parodiere a propriului stil și a tipurilor de teatralitate vizitate de către regizor într-un registru nu atât de ușor de receptat. Prin pasajele de teatru în teatru, însă, aceste accente ironice devin cu mult mai evidente. Într-un prim pasaj, este atacat stilul minimalist, inclusiv tehnicile reductive, revendicate de la Brecht, de care se abuzează astăzi pentru a fi la modă, de asemenea este ridiculizat teatrul conceptual. În cel de-al doilea, trecând dincolo de persiflarea industriei cinematografice intitulate Bollywood, Afrim atinge cu cinism atât naturalismul, dar și expresionismul sau suprarealismul, ce pot transforma teatrul, atunci când sunt abordate fără spirit de finețe, în teatru de clown, în hidoșenie teatrală sau într-un teatru al exponatelor împăiate.

 (Visul unei nopți de vară, regia Radu Afrim, coregrafia Florin Fieroiu, scenografia Iuliana Vîlsan. Din distribuție: Loredana Cosovanu, Vlad Volf, Andrei Grigore Sava, George Cocoş, Doru Aftanasiu, Anne-Marie Chertic, Cosmin Maxim, Livia Iorga, Dumitru Năstruşnicu, Cătălin Ştefan Măndru, Horia Veriveş, Daniel Busuioc, Cătălina Antal, Ionuţ Cornilă, Cristina Pădurariu, Diana Roman, Anca Pascu, Alexandra Acalfoae etc. Premiera la Teatrul Național din Iași, 8 iunie 2012. Prezent pe 23 octombrie pe scena Festivalului Internațional de Teatru Clasic de la Arad și pe 28 octombrie în cadrul Festivalului Național de Teatru din București. Pe 11 noiembrie se va juca la Teatrul Odeon din București, în cadrul Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical Viaţa e frumoasă”).



Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2012/11/caderea-din-olimp-visul-unei-nopti-de.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu