Punerea în scenă a spectacolului Dragă
doamnă profesoară, în regia lui Andrei Măjeri, se bazează pe desprinderea
convenției teatrale de convenția narativă. Astfel, ceea ce în text se rostește
la propriu poate dobândi o notă ironică sau parodică în cadrul montării. În
acest sens (dar nu numai), regizorul Andrei Măjeri introduce ca soluție discursul
scenic la microfon – revelând convenția narativă, se depășește respectiva
convenție teatrală (”realism psihologic”). Am zis că nu numai deoarece
preluarea microfonului în rostirea scenică mai îndeplinește și alte funcții: scoaterea
personajului din schema caracterială (cum e cazul Elenei Sergeevna/Inna
Andriucă, idealista naivă și agitată, atunci când își formulează refuzul
categoric), demarcarea în mod plastic (însoțită de agerime în jocul actoricesc
și o mișcare scenică adecvată, dinamică) a anumitor idei și detașarea
spectaculară (din momentele lui Andrei Dinu la microfon).
Contrastul dintre detașare și implicare spectaculară nu atinge climaxul când
te-ai aștepta, atunci când cei patru elevi devastează casa Elenei Sergheevna; de
altfel, punerea în scenă atenuează conflictul narativ prin muzică și coregrafie,
jocuri de lumini, atenție acordată aclimatizării vestimentare, eșarfe cu
specific rusesc și kokoshnik. Și nici
măcar în momentele de maximă agresivitate a limbajului teatral (oricum,
limbajul teatral ia distanță de violența brută, fizică și de replică din piesă,
transpunând-o prin intermediul unei estetici hiperrealiste, iar de multe ori
reacțiile profesoarei sunt disproporționate, exagerate față de violența
exprimată de elevi în ceea ce privește interpretarea actorilor). Ci raportul
detașare-implicare ajunge la climax atunci când te aștepți mai puțin, în mod cu
totul și cu totul surprinzător: duelul sentimentelor contradictorii dintre Lida/Denisa
Blag și Pașa/Eduard Trifa – dintre implorarea surdă, apelul la compasiune (ea
îi sărută lui mâinile) și rezistență mută, dar activă (el vibrează cu fiecare
fibră din cauza durerii provocate de situația în care s-a ajuns, având în
vedere și mărturisirile ei anterioare), dintre trădare prin dragoste și
dragoste prin trădare de sine și de celălalt –, urmat de scena violului
(zvârcolirea trupului ei, crisparea de pe chipul lui, dozate de replicile
rostite la microfon de Andrei Dinu/Volodea). Muzica melancolică (Taisia Povaliy,
Tsvite teren) și semiobscuritatea contribuie
la implicarea spectaculară, dar mai ales jocul actorilor e dramatic și implicat,
în timp ce discursul lui Andrei Dinu (folosirea microfonului, dar și a lămpii)
creează detașarea spectaculară.
Spațiul alb nu îi este străin lui Andrei Măjeri ca punct de pornire
semnificativ peste care așază o cromatică exemplară (bucătăria galbenă și baia mov,
complementare, la antipozi, simbolizând extremele ființei umane, segmente de
decor mobile, ca niște sertare uriașe, asocierile dintre roșu și galben sau
dintre roșu și albastru, combinații tari, simbolizând relații interumane puternice,
conflicte și trame care lasă urme adânci, baloanele în culorile drapelului rus
etc.). Poate că nu întâmplător, părul albastru/purpuriu-turcoaz al Elenei
Sergeevna se regăsește cromatic în haina și căptușeala hainei lui Volodea:
depășind comunismul, rămâne în urmă doar naționalismul. Iarăși un detaliu
semnificativ privind cromatica: toate hainele Elenei Sergheevna de pe stativ sunt
roșii. Nuanțând, adepții libertății de opinie și idealista anilor ’80, tinerii
emancipați și eroina (simbolizând ideologia din spatele sloganurilor) inițiază
în egală măsură revoluții, numai că valorile lor diferă (”cinste”, ”conștiință”,
”compasiune” versus ”viitor”, ”progres”,
anti-formalism și anti-birocrație). Însă ținta s-ar putea să fie aceeași:
puterea.
În engleza americană, to pass the
microphone înseamnă a da cuvântul altcuiva, adversarului de opinie etc. Or,
actorii care îi interpretează pe Elena Sergheevna, respectiv Volodea au replici
la microfon într-un soi de polemică discontinuă. Pentru estetul declarat
Volodea, faptele reprobabile din punctul de vedere al idealurilor doamnei
profesoare nu sunt decât un experiment sau o operă de artă, un exercițiu de
negociere diplomatică, iar colegii săi doar ”marionete” (nici măcar nu mai ia
la plecare cheia de la seiful unde erau testele la matematică, dovadă că miza
sa reală e cu totul alta decât cea afirmată la început, schimbarea testelor
ratate cu altele de nota zece). Totuși, o farsă
în slujba viitorului și împotriva ideologiei bazate pe doctrina comunistă și
ascunse în spatele idealurilor afirmate prin sloganuri (”Istoria nu-și cruță călăii”). Pentru esteta fără voie, Elena Sergheevna (asocierea
cromatică dintre roșu și albastru simbolizează puterea), cei patru sunt într-o
formă sau alta victimele societății
(Vitea). Nici pentru ea miza nu pare să fie alta decât puterea, deoarece aruncă
pe fereastră cheia lăsată în urmă. Mai apoi, replicile ei din prefinal nu
echivalează cu o înfrângere, ci cu recunoașterea posibilității unei schimbări de
mentalitate ori chiar de ideologie (”Elena Sergheevna nu mai există”, ”Elena
Sergheevna a murit”). Songul Primadonna,
aparținând Allei Pugaciova, din finalul recreat prin adaos (play-back, dar
interpretat chiar de Inna Andriucă, o voce foarte bună) duce însă toate aceste
idei înspre o zonă parodică.
Reintrarea la aplauze ca la început (dar de această dată pe fereastră)
conferă o circularitate năstrușnică spectacolului cu tentă filmică (spații
privilegiate în ceea ce privește orientarea atenției spectatorului,
corespunzând cadrelor din bucătărie, baie, sufragerie etc., o relație aparte a
regizorului cu muzica, scenografia și coregrafia, recognoscibilă, caracterul
hipervizual al spațiului scenic, dinamism, fluență).
(Dragă doamnă profesoară după Dragă Elena Sergheevna de Ludmila
Razumovskaia, regia: Andrei Măjeri, traducere: Lia Crișan, Tudor Steriade, distribuția:
Inna Andriucă/Elena Sergheevna,
Denisa Blag/Lida, Eduard Trifa/Pașa, Andrei Dinu/Volodea, Eduard Bîndiu/Vitea, scenografie: Irina Chirilă, coregrafie:
Raul Hotcaș, corepetitor muzical: Petru Damșa, premiera: 26 noiembrie 2017,
Teatrul Municipal Baia Mare)
Dana Tabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/spatiul-alb-si-exemplaritate-cromatica.html
Dana Tabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/spatiul-alb-si-exemplaritate-cromatica.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu