Rambuku este o mostră de teatru ca rugă, un poem dramatic despre
ființă și neființă, despre realitate și irealitate, despre invizibil și
deitatea ce nu poate fi numită prin atributele pe care le folosim pentru a ne
referi la existența sensibilă, dincolo de afirmație ori negație, mai presus de
tot și de toate, eliberat în mod absolut. Deopotrivă ceva, cineva și undeva,
loc și personaj, dar mai presus de orice conceptualizare de acest tip, Rambuku
presupune experiența sacrului, iar nu cunoașterea acestuia pe cale rațională. Experiența
sacrului, a inefabilului și copleșitorului ca mysterium fascinosum et tremendum, despre care vorbesc autorii mistici
la care se raportează Jon Fosse, este surprinsă ca atare de regizorul Mihai
Măniuțiu la nivelul întregii construcții artistice, în intervalul dintre atracție
și respingere, dintre înfiorare și captivare.
Apoi, defalcat, elementele spectacolului plasticizează conceptul de teatru
ca experimentare mistică a tainei înfricoșătoare și fascinatoare: muzica este deopotrivă
armonie (o notă la pian sau o vioară) și scrâșnet (sonorități aproape
dizarmonice, resimțite fizic, trimițând spre o senzație de durere
insuportabilă), vocea Claudiei Ieremia – șoaptă și urlet îngemănate (șoaptă
urlată ca-n prima scenă și urlet șoptit ca mai apoi). Iar coregrafia semnată de
Andrea Gavriliu are momente când experiența numinosului ca mysterium tremendum
e redată explicit prin tremor, contorsionări, mișcări sacadate ca de păpușă mecanică,
dar și mișcări de închinăciune. Mai mult, mișcările robotizate de dans, fețele
vopsite-n alb, ploaia cu jet de lumină, înfrigurarea, lacrimile, repetarea
replicilor-cheie (aducerea cărții în scenă, storytelling
devenit poetry telling), accentul pe
simțul auditiv (ca atunci când se aude viforul tăcerii), conflictul dintre
poezie și tensiune, cânturile religioase, silabele ori zicerile având forță
ritualică, contradicția dintre ceea ce se poate rosti și acel ceva despre care
nu se poate spune nimic, toate acestea contribuie la restituirea experienței
sacrale.
În același timp, Rambuku este o
mostră de teatru ca pregătire pentru moarte și un spectacol filosofico-poetic
despre pregătirea pentru moarte. Una dintre cele mai frumoase definiții ale
filosofiei – pregătire pentru moarte – se referă la purificarea sufletului de
patimi și la a deveni o ființă contemplativă. Apa ca simbol al purificării și
ideea de spălare ritualică apar în prima scenă cu replici (spectacolul se
construiește prin alternarea scenelor din tăceri și replici, în care intervin
El și Ea, și a scenelor coregrafice,
individuale sau de grup cu Rambuku, existând însă și scene mixte, sincrone
coregrafice pe muzică sacră, cu amestecul actorilor printre dans-actori). Transformarea
în ființă contemplativă este desfășurată pe tot cuprinsul spectacolului prin
scenele în care se spune, prin intermediul poeziei, povestea din Cartea Vieții,
prin parcursul Lui/Ion Rizea (un personaj absurd, perplex), sub îndrumarea
Ei/Claudia Ieremia (de un dramatism tulburător), de la tăcere și interiorizare,
la repetarea mimetică a replicilor Ei și mai apoi la exprimarea prin cuvânt a
ceea ce inițial înțelegea doar intuitiv (privire expresivă); în paralel cu
momentele de coregrafie geometrizată și, în același timp, semnificând sensuri
prin gesturi, acompaniind, încifrând și descifrând discursul. Cei doi se
pregătesc pentru a locui ”în cântecul lui Rambuku”, în ceea ce e altceva decât discurs,
în neființa care ascunde și revelează ființa, dar, pentru a ajunge dincolo de
concept și verbalizare, El trebuie mai întâi să depășească stadiul de dincoace
de concept și verbalizare. Se pregătesc pentru un sfârșit și un nou început, pentru
o trecere. Rambuku sau Shambala sau tărâmul de dincolo reprezintă deopotrivă o
întâlnire și imposibilitatea unei întâlniri. Pentru că a trece dincolo anulează
orice senzație, concretețe, atribut ori categorie valabilă în termenii
existenței noastre. De aceea, spectacolul este sfâșietor de frumos prin
simboluri (sfera solară, locul nelocuirii din Rambuku, încercările de atingere
în imposibilitatea atingerii ori în absența simțului tactil, chiar a
conceptului de a atinge mâna celuilalt).
De la intro-ul coregrafic cu Andrea Gavriliu într-un spațiu geometrizat (care
se deschide și închide alternativ), desprins parcă dintr-o operă de artă de James
Turrell, mișcări de dans la fel de geometrizate, robotizate, din linii frânte,
contorsiuni, contrazise de mimica expresivă și de semnalarea unor zone de
interes (cea religioasă, anumite gesturi ale dans-coregrafei și muzica) și până la finalul cutremurător a trecut o zi
cât o viață de om. Între timp, spectacolul s-a încărcat de energie și
gravitate. Astfel încât interpretări și referiri la tragedia greacă devin
posibile. În final nu regăsesc atât de mult o trimitere la Holocaust, cât
sensul unei eliberări spirituale ultime (pe intonarea cântului-rugăciune de
pregătire pentru moarte Hineni –
”Here I am”). Un Laocoön imens, cât
toată omenirea, devorată nu de șerpi (există anterior un moment coregrafic în
care mișcările la orizontală ale dans-actorilor creează impresia unor șerpuiri
ce-mi susține trimiterea la mitologie), ci care se autodevoră. O încadrare
sculpturală de trupuri goale spiritualizate repetă din mișcările de dans deja
cunoscute. După ce scenele se transformaseră, după aproximativ două treimi din
spectacol, în veritabile tablouri. Asistăm astfel la o estetizare exemplară a
definiției filosofiei ca pregătire pentru moare și la o redefinire a teatrului.
(Rambuku de Jon Fosse, adaptare
de Anca Măniuțiu, regie: Mihai Măniuțiu, distribuție: Ion Rizea/El, Claudia
Ieremia/Ea, Andrea Gavriliu/Rambuku și Ada Dumitru, Adrian Loghin, Alexandru
Ioan Pântea, Ana Negrescu, Andreea Giurgiu, Bianca Pintea, Ciprian Valea, Eugen
Curelici, Eva Maria Danciu, Ioana Repciuc, Ionuț Iova, Mario Valdelvira Garcia,
Raul Lăzărescu, Roxana Fânață, Sebastian Vâlcea, Ștefania Misăilă, Vlad Cireșan
(Ceilalți Rambuku), decor: Adrian Damian, costume: Luiza Enescu, muzica: Mihai
Dobre, video: Lucian Matei, light design: Lucian Moga, Teatrul Național ”Mihai
Eminescu” din Timișoara, premiera: 15 iulie 2017, prezentat în FNT 2017)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/teatrul-ca-pregatire-pentru-moarte.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/teatrul-ca-pregatire-pentru-moarte.html
foto credit: Adrian Pîclișan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu