A apărut o generație de tineri regizori în România, printre care și Alex
Bogdan, care lucrează cu actori foarte expresivi, construind spectacolul din
prestația acestora. Montarea foarte naturalistă în discuție aici insistă pe
căldura exterioară dublată de frigul interior. E frig în universul uman dominat
de cruzime, prejudecăți neonaziste, crime arbitrare. Naționalismul reprezintă
un pericol pentru orice națiune, de aceea actualitatea subiectului se păstrează
odată cu ornamentația și contextul local.
Piesa suedezului Lars Noren este realistă și, deși încă de la început putem
anticipa finalul tragic, soluțiile regizorale de punere în scenă pot face în
așa fel încât spectatorului să-i fie rezervate și unele surprize scenice. Pe cei
neobișnuiți cu teatrul, soluțiile extrem-naturaliste alese de Alex Bogdan,
culminând cu loviturile din momentul exponențial al crimei propriu-zise îi pot
nu doar surprinde, ci șoca realmente. Am observat că a fost spectacolul cu cel
mai mare impact emoțional asupra tinerilor. Lăsând întrebările și răspunsurile
deschise pentru fiecare în parte, spectacolul mai are un incontestabil caracter
educativ.
Poate pentru a atenua consecințele finalului la care mă refeream mai sus,
la început spectatorii sunt introduși în convenția teatrală, iar actorii își
preiau rolurile la vedere, pe măsură ce se îmbracă în costumația de scenă și
își prezintă fiecare în parte personajul, identificându-se cu acesta. Această
distanțare de rol de primă instanță permite ulterior o asumare foarte teatrală,
prin roluri de compoziție atent conturate. Anders (Ionuț Grama) este un
adolescent cu o personalitate puternică ce se răsfrânge și asupra lui Keith
(Liviu Pintileasa), primul fiind motorul care pune în mișcare întregul mecanism
al cruzimii. Civilizația nordicilor scoate la lumină cruzimi nebănuite atunci
când se pune problema purității raselor și a curățeniei pe care neonaziștii se
simt datori să o înfăptuiască. În umbra lui Anders, un șovin incurabil, Keith,
cu ochii scăpărători, face din crimă un privilegiu al celor puternici, un motiv
de mândrie atunci când nu există altceva care să te înalțe pe culmi. Ismael
(Silviu Debu) este reprezentantul marginalizaților care se aliază cu cei
puternici pentru a-și asigura o poziție privilegiată și întruchiparea
lașității. Kalle (Andrei Seușan) este un coreean adoptat de o familie bogată
din Suedia, un partizan al democrației și al drepturilor omului. În numele
pseudoidealurilor neonaziste și cu scopul de a se simți mai presus de ceilalți,
Anders, Keith și Ismael sunt autorii morali ori efectivi ai unei crime
monstruoase nu doar împotriva colegului lor, ci împotriva umanității. Faptul că
acești tineri nu au învățat lecția Holocaustului este un mare semnal de alarmă.
Fără să apeleze la o tehnică ieșită din comun în materie de sunet sau
lumini, regizorul Alex Bogdan valorifică talentul actorilor, lăsându-i să spună
povestea. În cazul de față, e poate cel mai nimerit să procedeze astfel. Actorii
se ajută foarte mult de text atunci când construiesc atmosfera cu care va
ajunge să se confrunte spectatorul. Ionuț Grama este foarte plastic, iar Liviu
Pintileasa e un actor foarte puternic, cu o energie uriașă. Cei patru actori
reușesc să capteze în foarte mare măsură și să-l facă pe spectator să problematizeze.
În momentul crimei propriu-zise, coreeanul este înlocuit cu un manechin din
cârpă dintre cele plasate pe scenă încă de la început, iar actorul Andrei
Seușan urmărește scena înmărmurit de pe margine, fără a se despărți de personajul
său, Kalle. Vopseaua roșie împroașcă întregul perimetru stabilit pentru
acțiunea scenică, ajungând aproape de picioarele spectatorilor înmărmuriți.
Imaginea pumnului care se declanșează în întuneric rămâne întipărită în memoria
afectivă a privitorului.
Crimele sunt săvârșite de oamenii slabi, la ordinul celor puternici, din
cauza fricii, a complexelor, din lașitate sau ignoranță. Omul ignorant care
comite un act monstruos nu este mai pasibil de iertare decât cel ce comite
fapta în deplină cunoștință de cauză. Este la fel, dacă nu poate chiar mai
periculos decât cel din urmă. Pe parcursul derulării evenimentelor scenice și al discuțiilor care conduc la conflict și înspre punctul culminant, sentimente diverse
și amalgamate ies la iveală (frustrări, invidii, nevoia de confirmare a
identității proprii sau de afirmare). Toate acestea conduc direct sau indirect
la crimă. Indiferent de situație, nu avem astăzi, dintr-o perspectivă
democratică și creștină nicio justificare valabilă a crimei. Omorârea celuilalt
rămâne, dincolo de motive ori motivații, un lucru bizar și înspăimântător. Faptul
că dramaturgul s-a oprit asupra chestiunii neonaziste ori a rațiunilor oferite
de această mișcare pentru a se autolegitima înseamnă că a văzut un pericol în
societatea contemporană. La același pericol se raportează toți cei ce aleg să
monteze piesa, considerând subiectul interesant și actual.
(Frig de Lars Noren, regia: Alex
Bogdan, distribuția: Liviu Pintileasa, Ionuț Grama, Silviu Debu, Andrei Seușan,
Teatrul Unteatru București, vizionat în cadrul Festivalului de Teatru din
Piatra Neamț, 17 noiembrie 2017)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/frig.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/frig.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu