Un critic de teatru care se referă la activitatea sa ca fiind un hobby mă
intrigă. Nu că nu ar fi adevărat că nu se mai poate trăi din asta. Ci pentru că
vulpea, când nu ajunge la struguri, spune că sunt acri. Cuvântul criticului de
teatru angajat de un cotidian sau de o revistă culturală cu renume are o anume
greutate, oriunde în lumea civilizată (mai puțin la noi), putând decide soarta unui
spectacol. Deși se resimte și acolo invazia mentalității de tip corporatist
(repede, mult și prost), ducând la consumul cultural din blogosferă, în
detrimentul presei de calitate. Cronicile de după premieră erau cândva
așteptate cu înfrigurare. Astăzi, un jemanfișism
general străbate de la un capăt la celălalt breasla oamenilor de teatru.
Actorului nu îi pasă ce se scrie despre prestația sa, ba chiar te mai și înjură
pe la colțuri. Iar tu trebuie să înțelegi că actorul e o ființă eminamente
concretă, senzorială și să îl scuzi. Că doar ești cotat drept o creatură
abstractă, cu emisfera stângă suficient de dezvoltată încât să nu îți pui
mintea cu idiosincraziile actorului. Ba chiar și cu emisfera dreaptă suficient
de dezvoltată de vreme ce ești apt să receptezi informația vizuală și s-o
transpui în text. Ce mai, ești sau ar trebui să fii un superman/superwoman al
criticii de teatru. Păcat că se consideră că profesia ar fi pe cale de
dispariție. De ce?
Majoritatea celor care au de a face cu actul
gândirii critice despre fenomenul teatral s-au orientat înspre domenii mai
avantajoase: management cultural, PR sau marketing cultural. Pot fi cadre
didactice, secretari literari, selecționeri, membri în jurii, curatori, evaluatori,
organizatori de festivaluri etc., dar tot mai puțin autori de cronică teatrală
deoarece această activitate, aparent nesemnificativă, necesită anumite
abilități pe care nu au interesul să le cultive, nefiind profitabil. Era
corporatistă și consumistă a invadat lumea noastră și a contaminat-o;
indiferent că lucrezi efectiv într-o corporație sau nu, s-au adoptat anumite
moduri de viață în cadrul cărora ”a avea” îl sufocă iremediabil pe ”a fi”.
Inevitabil, lumea artistică s-a molipsit de mentalitatea dominantă. Voi da un
singur exemplu care mă roade: încasările reprezintă criteriul determinant în
stabilirea valorii unui spectacol în majoritatea teatrelor din România. Opinia
criticului nu contează dacă un spectacol umple sălile. E inadmisibil! Criticul trebuie
să fie o persoană onestă care, printre altele, să orienteze publicul în
selectarea unui spectacol, să ofere explicitări, să aibă un rol educativ. Dar
să vină și cu interpretări despre arta teatrală, să raporteze intențiile
spectaculare la realizarea propriu-zisă, să nuanțeze de ce merită sau nu văzut
respectivul spectacol, pentru diferite categorii de public și, mai delicat
încă, să evalueze dacă producția a meritat efortul uman și financiar.
Judecata
estetică de bază ”Mi-a plăcut/Nu mi-a plăcut” este insuficientă. Avem nevoie de
argumente și de un simț al direcției. Am fost întrebată pentru cine scriu. Aș
putea răspunde că scriu pentru cine vrea să priceapă, dar majoritatea
regizorilor refuză să își amendeze spectacolele, în urma indicațiilor primite,
din orgoliu. Iar criticul e catalogat ca fiind rău intenționat, simplu emitent
de opinii ignorabile sau, mai grav, se folosește atacul la persoană, cea mai
patetică formă de argumentare sofistică, în absența unui aparat critic care să
permită emiterea de judecăți de valoare cu privire la propriile spectacole
(există și asemenea regizori, dar sunt rara
avis pe plaiurile mioritice). Actorii se enervează dacă nu se consideră
lăudați, pentru ei o cronică în care apar menționați e sau albă, sau neagră,
sunt incapabili să nuanțeze afirmațiile critice, să citească până la capăt, să
extragă sensul spuselor tale. A fi întrebat ”E albă sau e neagră?”, ”Până la
urmă ți-a plăcut sau nu?”, după ce ți-ai formulat opiniile într-o cronică
oficială (publicată) mi se pare de prost gust și oarecum infantil.
Mă întreba mai de mult un actor răbulist despre utilitatea
criticului de teatru astăzi, din perspectiva studentului la teatru sau al celor
interesați de mărturiile teatrale peste ani, în condițiile tehnice actuale,
când există filmări performante ale spectacolelor. Cu siguranță, scopul
criticului nu mai e unul istoric, de a oferi mărturii care să permită
reconstituirea unui spectacol sau a felului în care juca un anumit actor. Cel
mult s-ar putea vedea evoluția unui spectacol, de la prima la ultima
reprezentație, în funcție de ceea ce s-a scris între timp. Deși un spectacol
trebuie elaborat regizoral și actoricește, fiecare reprezentație diferă, e
inevitabil. Teatrul este o artă a prezentului, efemeră și la fel de efemer este
rolul criticului de teatru, în măsura în care surprinde irepetabilul folosind
instrumentele scrisului; prin mesaje subliminale ori accesând arta memoriei
prin metode mnemotehnice, criticul și adresantul prezent sau viitor sunt
interdependenți. Poate că mai mult decât un mărturisitor al elementelor spectaculare
regăsite în cadrul producțiilor, criticul de teatru este un martor al timpului
său. Depinde de flerul fiecăruia să se orienteze spre acele spectacole
relevante mai târziu pentru epoca sa și să scrie despre ele.
În sens strict, teatrul ca hobby în era
corporatistă înseamnă că tinerii fac astăzi teatru cu pasiune și dedicație, dar
sunt obligați să se întrețină din altceva. Ei pot lucra altundeva decât într-un
teatru, de cele mai multe ori într-o companie multinațională. Sau pot face
parte dintr-o trupă de teatru și, simultan, să aibă un alt job, din necesități
financiare (de la profesor, la librar sau la funcționar relații clienți etc.). Este
și cazul trupei Teatrul 18, constituită de actorul Tudor Alexandru, alături de
Camelia Duda și Adrian Bradu, un proiect relativ recent care a început ca
teatru de sufragerie într-o casă situată în spatele UMF, în primăvara lui 2017.
Adaptarea realizată de ei după Last of
the Red Hot Lovers de Neil Simon a fost preluată de Ateneul din Iași pe 22
februarie 2018 (Asta-i ultima dată,
regia: Adrian Bradu, distribuția: Tudor Alexandru, Camelia Duda, Andreea Diac,
Aliss Botez). S-a construit un spectacol de tip clasic prin decor și jonglarea
micilor detalii de recuzită, în trei acte, cu pauze de cortină și, deși cineva
își asumă explicit regia, pare mai degrabă lucru în echipă. Tudor Alexandru (absolvent
de teatru, colaborează cu o firmă) este expresiv, ludic, chiar năstrușnic. Camelia
Duda (absolventă de psihologie, lucrează într-o corporație) pronunță replicile
cu o rapiditate căutată și joacă artificial, dar nu în dezacord cu personajul
interpretat; Andreea Diac (studentă la FEAA) e extrem de naturală, simplă,
dezinvoltă; Aliss Botez (absolventă de actorie) apare într-o compoziție șarjată,
cu gesturi repetate la baza construcției de personaj (trucul cu poșeta) și e
nostimă.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/teatrul-ca-hobby-in-era-corporatista.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/teatrul-ca-hobby-in-era-corporatista.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu