sâmbătă, 10 martie 2018

Secretul unui spectacol ce degajă energie pozitivă


M-am încărcat cu energie pozitivă la 13 și după aceea m-am întrebat de ce. Energie imprimată spectacolului cel mai probabil de regizor și transmisă de actori. Deoarece nu cred în rețete, nu-mi rămâne decât să problematizez în termenii următori: Care e secretul unui asemenea spectacol ce degajă energie pozitivă? Dat fiind că vezi tot felul de spectacole, care mai de care mai crispate, inhibate, dezinhibate etc. Cândva, credeam în faptul că personalitatea regizorului se resimte în atmosfera unui spectacol de teatru, reflectându-se cumva din umbră sau că în spatele unui spectacol regăsim mintea celui care l-a creat; ulterior, am părăsit asemenea reflecții (în parte și datorită exploziei de regii colective), fără a le nega pe deplin valabilitatea.

E adevărat că Ovidiu Ivan lucrează într-un mod foarte degajat cu actorii, iar aceștia se declară încântați de maniera sa. Regizorul obișnuiește să spună că le zice actorilor doar cum se vede, și nu ce să facă. Personal, cred că uneori poate risca să devină prea lejer modul acesta de lucru. Dar nu e în totalitate cazul lui 13 unde se lucrează în detaliu cu actorul, se dramatizează, dar fără a forța limitele actorului, astfel încât unul dintre membrii distribuției mi-a mărturisit că a intrat în proiect vara, încărcat și obosit de activitățile din timpul anului și că nu credea că repetițiile la un spectacol ar putea avea vreodată efect de concediu. Ceea ce mă trimite la modul în care Michael Oakeshott, avocat al ideii că omul este o ființă în conversație, o ființă conversațională situată într-o lume de tip conversațional, adresează raportul dintre work și play, dintre muncă și recreere, dintre seriozitate și ludic.

Dacă primul termen (work), ca activitate și atitudine, presupune a folosi lumea și mijloacele acesteia pentru satisfacerea propriilor interese, cel de-al doilea (play) e la polul opus al satisfacției dezinteresate. Nevoile și interesele noastre se schimbă încontinuu, de aceea și eforturile pentru a le satisface se măresc, direct proporțional, iar noi intrăm într-o sferă dominată de anxietăți și frustrări. Omul ludic, dimpotrivă, nu se preocupă ca lumea să-i aducă vreun folos în termenii satisfacerii nevoilor ori a intereselor sale. De aceea, îi sunt garantate satisfacții eliberate de frustrări. Nici muncă propriu-zisă, nici odihnă, play are ca sinonim recreerea (leisure), în strânsă relație cu activitățile liberale, desfășurate independent de motivații de ordin instrumental, de utilitatea lor ori de modul în care reușesc sau nu să ne satisfacă nevoile și interesele (sursa inepuizabilă a anxietății și frustrării umane). Felul în care Ovidiu Ivan pune astfel accentul pe ludic, transformând repetițiile în recreere, ceea ce nu exclude lucrul cu actorul, dar elimină ideea de competiție a actorului cu ceilalți ori cu sine și fără a deveni realmente concediu explică situația aparent paradoxală, în fapt una extrem de normală pentru artele spectacolului, în care se regăsesc actorii. Totodată, explică starea de binedispunere (ceea ce nu e totuna cu lejeritatea) pe care o degajă deopotrivă spectacolul și actorii.

În al doilea rând, textul, rescris aproape în întregime de Ovidiu Ivan, derulează 13 microscene sub formă de flash-uri (conversații întrerupte, scurtcircuitate), oprite la vedere de unul sau altul dintre membrii distribuției. Situația este una și aceeași în toate cele 13 microscene (fiul se întâlnește la o terasă cu tatăl său pentru a-i mărturisi că e gay), numai că aceasta este întoarsă pe toate părțile, în funcție de reacțiile posibile ale tatălui (Doru Aftanasiu) la povestea fiului (Daniel Onoae). Atât reacțiile tatălui, cât și cele ale fiului (în plus, chelnerul/Codrin Dănilă are și el propria poveste) sunt dramatizate în sensul realismului psihologic, iar gesturile și mimica actorilor se percep foarte bine la scară mare, cu actorii sub lupă, așa cum a fost conceput spectacolul, pentru o sală mică în aer liber sau tip bar. Scenariul inițial, oferit ca punct de comparație, dă curs în mult mai mare măsură violenței fizice sau verbale, în timp ce scenariul lui Ovidiu Ivan – chiar și în cea mai elaborată dintre scene – se oprește înainte ca discuția să devieze spre altceva (bătaie, exprimarea tuturor frustrărilor, epuizarea invectivelor etc.). Cu alte cuvinte, conversația nu ia o turnură extremă, iar lotul de reacții posibile nu se consumă. Ceea ce nu înseamnă că dramatizarea odată începută și manifestarea atitudinilor celor două personaje nu pot avea o continuitate în imaginația spectatorilor odată ce s-a spus cut (stop). Astfel că opririle nu au rolul unor refulări mentale, caz în care nu ar mai avea cum să apară senzația de bine.

Reluarea situației și a formulei de început (cei doi, tată și fiu, găsesc o masă liberă, cer două beri și încep o discuție delicată) nu plictisește; la finalul fiecărei microscene, berile merg spre mesele spectatorilor, dar nu aceasta e cauza stării de degajare create. Masa celor doi este situată în același spațiu cu cel al spectatorului: pe de o parte, asistăm la  înlăturarea celui de-al patrulea perete, iar pe de altă parte, convenția teatrală este menținută, prin jocul dramatic al actorilor. De fiecare dată, noua microscenă captează prin ceva, nu numai printr-o reacție diferită din partea tatălui (redată în fiecare caz foarte teatral de Doru Aftanasiu, șoc nervos, atac de panică, acceptare rațională sau empatică, lipsă de toleranță și agresivitate etc.), ci prin construcția mai nuanțată sau neașteptat de scurtă, prin conținutul universal sau adaptat la contextul sociocultural în care ne situăm, prin jocul atent, discret, prudent și subtil al lui Daniel Onoae. Aș mai vrea să remarc doar perseverența cu care Ovidiu Ivan dedică încă un spectacol temei comunicării dintre oameni, parcă în acord cu ideile lui Oakeshott privind latura conversațională a lumii și a omului, considerând că ”dacă nu lași gândul să-ți părăsească creierii, ajungi să nu-ți mai aparții, să devii o inerție a ceva ce ți-e străin de fapt”.



(13, adaptare de Ovidiu Ivan după David Simpatico, regie: Ovidiu Ivan, cu Doru Aftanasiu, Daniel Onoae și Codrin Dănilă, Ateneul din Iași, 7 martie 2018, Sala Mică)


Dana Țabrea


https://dyntabu.blogspot.ro/2018/03/secretul-unui-spectacol-ce-degaja.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu